dc.contributor.advisor | Ellinggard, Stine | |
dc.contributor.advisor | Hovik, Lise | |
dc.contributor.author | Brekke, Chriss Therese Gjerde Granberg | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T09:11:13Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T09:11:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015057 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden som arena for arbeid med drama som metode - et utradisjonelt arbeidsrom med flere muligheter. Studiens hensikt er å tilby AKS-ansatte kunnskap om drama som læringsform som inngang og metode og hjelpe de å arbeide læringsstøttende med sosial kompetansetrening.
Studiet jeg har gjennomført er et praktisk-estetisk arbeid under problemstillingen;
Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeidet med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
Denne problemstillingen jobber opp mot Aktivitetsskolens rammeplan og overordnet del i LK20, der tema livsmestring er en av tre tverrfaglige temaer.
Jeg har gjennomført et praksisbasert forskningsarbeid med formålet om å treffe elevene og deres behov i mentaliseringsarbeid, samt utviklet og tilpasset øvelser, innganger og metoder som fenget elevene og som lå tett opp til leken.
Leken er aktivitetsskolens ønskede og mest anvendte arbeidsmetode og i denne forskningen fikk jeg bekreftet at drama som læringsform ligger tett dertil. Dette gjør drama til en tilpasset og nyttig metode for læringsstøttende arbeid i AKS.
Studiet avdekket og utfordringer og mulige løsninger i rammefaktorene. Empirien er hentet fra hverdagen en AKS-ansatt arbeider under, og læringsstøttende arbeid må ofte vike for praktiske gjøremål. Ansatte i AKS har lite til ingen arbeidstid utenom samværet med elevene. Som er forsøk i å styrke arbeidet i AKS har jeg derfor utviklet et ressurshefte basert på egen forskning. Dette ressursheftet inneholder øvelser og innganger til drama som læringsform, og skal kunne være et tilgjengelig og forståelig tilbud, både for de som kjenner drama som metode samt de som ikke gjør det. Ressursheftet er utformet slik at det er lettlest, ikke krever for mye tid og skal derfor holde en lav terskel for å kunne benyttes.
Masterprosjektet består av masteroppgaven basert på feltarbeid og ressursheftet. Dette ressursheftet vil ligge tilgjengelig for alle AKS-ansatte på aktivitetsskolens intranettsider. | en_US |
dc.description.abstract | This masters thesis is directly aimed at the employees in the after school program, known as Aktivitetsskolen, but can also be of interest for teachers and educators in the elementary school and others who may find the topic interesting. In this project I have studied the opportunity to use drama activities and drama as a method for learning during meal time - an untraditional arena, yet filled with opportunities. The purpose of this study is to offer the employees in the after school program knowledge about drama activities, as a ‘way in’ to thematic work and a method for working with social skills. The study is founded on a practical-aesthetic approach, and is formed under the research question:
Why and how to utilize different drama pedagogical methods during meal time in the after school program, to develop mentalization skills with students in their first year?
This research question works towards the framework of the after school program, as well as the core curriculum in LK20, where life skills is one out of three interdisciplinary topics.
I have, through practical-aesthetic research, strategically worked with the aim of finding a good method for the students and their needs in working with mentalization. I have developed activities, thematic entrances and methods that lie close to play and games, and that engages the students. Playfulness, play and games are the preferred methods of learning in the after school program, and through this research it was confirmed that drama as a method lies close to it. This makes drama a suitable and useful method for pedagogical work in the after school program.
The study uncovered some challenges and also possible solutions when it came to everyday life. The data is collected from the daily life of an employee at the after school program, where pedagogical work must at times step aside in favor of practical duties. Employees have little to no time to plan activities before their time is spent with the children. As an attempt to enrich the pedagogical work in the after school program, I’ve developed a resource booklet based on the data and research from this master thesis. The resource booklet contains activities, exercises and entrances to the use of drama as a method. The booklet is built as a comprehensible and accessible offer, both for the employees who already are familiar with drama and theater, and the ones who are new to the form and method. The booklet reads in an easy language, and should not be too time consuming considering the employees little time at hand. The goal is that the booklet will be utilized in activities during the meals.
This study contains a master thesis and the resource booklet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2022 | |
dc.subject | Drama | en_US |
dc.subject | Teater | en_US |
dc.subject | Aktivitetsskolen | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.title | Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |