Idealer og realiteter med helsefremmende arbeid i sykehus: Sykepleiernes erfaringer og perspektiver
Abstract
Bakgrunn: Eldrebølgen og mangel på helsepersonell avhenger av et fokus som er mer rettet mot helsefremmende arbeid. Noen av deltakerne fra studien er rekruttert fra egen arbeidsplass, refleksjonsoppgaven tar derfor utgangspunkt i å beskrive min forforståelse.
Hensikt: Å undersøke og beskrive hvordan sykepleiere som jobber med hjertesyke pasienter i spesialisthelsetjenesten forstår helsefremmende arbeid, og hvilke erfaringer de har med å arbeide helsefremmende. Refleksjonsoppgaven har til hensikt å undersøke og beskrive hvordan forforståelsen kan ha påvirket resultatet av studien når jeg forsket på egen arbeidsplass.
Teori: Salutogenese, empowerment, helsekompetanse, veiledning, forforståelse.
Metode: Artikkelen har et kvalitativt design og en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det ble innhentet data gjennom dybdeintervju. Utvalget bestod av ti sykepleiere fra to ulike universitetssykehus. Materialet ble analysert i henhold til Malteruds systematiske tekstkondensering. Refleksjonsoppgaven har brukt litteraturstudie som metode.
Resultater: Analysen resulterte i tre hovedtemaer: sykepleiernes forståelse av helsefremmende arbeid, betingelser og forhold som hemmer det helsefremmende arbeidet og styrking av det helsefremmende arbeidet. Refleksjonsoppgavens resultat er basert på relevant teori sett i lys av egne erfaringer.
Konklusjon: Sykepleierne forstår helsefremmende arbeid som å hjelpe pasientene til å håndtere helseutfordringer etter sykdom, med vekt på informasjon og veiledning. Tidspress, kort liggetid, samt vansker med å ta imot informasjon og veiledning hemmet helsefremmende arbeid. Det er betydningsfullt og motiverende for sykepleierne å ha muligheten til å jobbe helsefremmende, men det må få et større fokus. Det finnes flere fortrinn samt ulemper ved å forske på egen arbeidsplass og intervjue kolleger. Imidlertid vurderte jeg det dithen at forforståelsen, totalt sett, i mindre grad har påvirket masteroppgavens resultater.