Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJoranger, Pål
dc.contributor.advisorHakestad, Kari Anne
dc.contributor.authorTrnka, Djana
dc.date.accessioned2022-08-31T11:00:21Z
dc.date.available2022-08-31T11:00:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014676
dc.description.abstractBakgrunn: Selvmordsatferd og selvskading er et alvorlig folkehelseproblem. Blant unge voksne har man sett at tanker om å ta sitt eget liv har debutert allerede i tidlig skolealder. Økt fokus på psykisk helse i skolen og bredere kompetanse blant skolepersonell kan være forebyggende. Hensikt: Formålet med forskningsartikkelen var å evaluere effekten av gatekeeperopplæring som et selvmordsforebyggende tiltak blant ungdom, med fokus på skolepersonell og deres utvikling etter opplæringen. Refleksjonsoppgavens hensikt var å få en bredere forståelse av temaet selvmordsforebygging ved å belyse hvilke tiltak som benyttes i forebygging av selvmord blant ungdom samt effekt av tiltak. Teoretisk forankring: Helsefremmende teori danner det teoretiske grunnlaget for forskningsartikkelen. Studien er forankret i kvantitativ metode. En systematisk oversikt og metaanalyse ved bruk av Stata ble utført av kontrollerte studier. Den metodiske tilnærmingen i refleksjonsoppgaven var litteraturstudie i form av en systematisk oversikt. Resultater: Forskningsartikkelen er basert på elleve kontrollerte studier. Mestringstro, faktisk kunnskap og holdninger viste signifikante effekter av opplæringen og noen av disse effektene så ut til å øke jo lenger opplæringen varte. Refleksjonsoppgaven er basert på ti artikler som belyser tiltak som benyttes i forebygging av selvmord blant ungdom og tydeliggjør faktorer som kan ha betydning for ungdommenes selvmordstanker og selvmordsatferd. Konklusjon: Skolebasert gatekeeperopplæring ser ut til å være en egnet selvmordsforebyggende metode blant ungdom. Tiltak innen fysisk aktivitet, psykisk helse og matvaner, samt sosial tilknytning og relasjoner synes også å kunne ha betydning for ungdommenes selvmordstanker og selvmordsatferden_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAPO;2022
dc.subjectSelvmorden_US
dc.subjectForebyggingen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectGatekeepermodellenen_US
dc.titleSelvmordsforebygging blant ungdom: En kvantitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel