Kropp, kroppssyn, og psykisk helse blant unge jenter utenfor arbeid og skole - Hvordan er opplevelsen av sammenheng mellom kroppssyn og helse?
Abstract
Tema: Prosjektets tema er kropp, kroppssyn og psykisk helse hos NEET-jenter.
Bakgrunn: Kroppen er lite tematisert i forhold til helse, når det gjelder sammenhengen mellom
det psykiske og fysiske. Psykisk helse og kroppssyn er lite tematisert i tilgjengelig litteratur.
Kroppen knyttes mest til somatisk helse og fysisk aktivitet. Det er lite forskning på unge jenter
utenfor arbeid og skole, og deres håndtering av fysisk og psykisk helse.
Formål: Få mer kunnskap om kroppssyn NEET-jenter har, og utdype hvilken betydning dette
kroppssynet har for deres opplevelse av helse.
Problemstilling: «Kropp, kroppssyn, og psykisk helse blant unge jenter utenfor arbeid og skole
– Hvordan er opplevelse av sammenheng mellom kroppssyn og helse?»
Metode: Kvalitative individualintervjuer. Fem NEET- jenter i alderen 18-21 år ble intervjuet.
Fortolkningen av datamaterialet ble gjort i en fenomenologisk og hermeneutisk
fortolkningstradisjon. Det er foretatt en tematisk analyse, inspirert av Malteruds systematiske
tekstkondensering.
Funn: Oppveksten hadde betydning for relasjonelle bånd og opplevelse av egenverdi. Stress i
barndommen påvirket hvordan NEET-jentene håndterte stress, vanskelige livshendelser,
skole og jobb senere i livet. Håndtering av stress påvirket også jentenes fysiske og psykiske
helse. Stressfaktorene som påvirket dem kom utenifra, fra samfunnet, og innenifra dem selv,
i form av krav og forventninger. Det kom til uttrykk blant annet ved skole- og kroppspress.
Studien viser at jentene opplevde trening og bevegelse som betydningsfullt og essensielt.
Jentene opplevde mestring ved bevegelse. Jentenes stressende livshendelser preget deres
opplevelse av å ha det bra, og fikk betydning for om livet ble forståelig, håndterbart og
meningsfullt. Funn i studien diskuteres opp mot tidligere forskning i lys av salutogenese.
Oppsummering: Studien indikerer at en turbulent barndom skapte stress hos jentene, og
deres opplevelse av egenverdi, som igjen påvirket hvordan de håndterte stress senere i livet.
Deres livs- og bevegelseserfaringer, og deres samspill med andre, fikk betydning for deres
opplevelse av helse, og om livet ble forståelig, håndterbart og meningsfullt.
Nøkkelord: Psykomotorisk fysioterapi, kroppssyn, psykisk helse, unge jenter, salutogenese.