Hvordan kan ulike kulturforståelser mellom barneverntjenesten og foreldre med minoritetsbakgrunn forstås og hva kan bidra til å fremme dialog og samarbeid? - En tematisk analyse av hvordan barnevernsarbeidere og minoritetsfamilier møter hverandre gjennom en offentlig tjeneste.
Master thesis
Published version

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Master i Barnevern [111]
Abstract
Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kulturelle forforståelser virker inn på samarbeidet mellom minoritetsfamilier og barnevernsarbeidere. I tillegg er målet å formidle hvordan ulike faktorer som generasjon, kollektivistisk samfunn, individualistisk samfunn, og oppvekst kan påvirke minoritetenes holdninger til barneverntjenesten. Jeg intervjuet totalt syv informanter, fire barnevernsarbeidere og tre minoritetsforeldre i denne masteroppgaven. Gjennom tematisk analyse viser jeg hvordan erfaringer, sosialt nettverk og makt spiller inn på samarbeidet. Frykten for barnevernet er fremtredende og begge informantgruppene utrykker at frykten styrer samarbeidet. Videre ble frykt knyttet opp til en positiv holdning hos minoritetsfamiliene som skyver vekk bekymringen. Når det gjelder tillit og mistillit hadde det tilknytning til barnevernsarbeiderens etnisitet og den sirkulerende representasjonen av barnevernet i innvandrermiljøene. Tematisk analyse har blitt brukt til å fremme funnene og Bourdieu (1995, 1999) og hans konfliktteoretiske syntese, slik Aakvaag (2012) presenterer det er brukt til å drøfte funnene. Jeg foreslår en dypere forståelse av den kulturelle forforståelsen minoritetsfamiliene har og om den positive holdningen minoritetsfamiliene har om egen familiesituasjon. Dette vil gi en dypere forklaring på minoritetens erfaringer og holdning til barneverntjenesten.