dc.contributor.advisor | Onstad, Ragnhild Flittie | |
dc.contributor.advisor | Haukland, Magne | |
dc.contributor.author | Kirkbakk, Marianne Elgåen | |
dc.date.accessioned | 2022-02-25T10:08:02Z | |
dc.date.available | 2022-02-25T10:08:02Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2981421 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Studien: Koronapandemien har aktualisert digitalisering av lærings- og mestringstilbud. Økt kunnskap om bruk av ny teknologi og nye læringsformer kan gi innsikt i hvordan dette bør anvendes i pasient- og pårørendeopplæring.
Refleksjonsoppgaven: Koronapandemien har aktualisert digitale forskningsintervju, men det er stilt spørsmålstegn ved kvaliteten og det er indikert at å bygge tillit i digitale intervju krever ekstra innsats fra forskeren.
Hensikt: Studien: Undersøke helsepersonells erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten.
Refleksjonsoppgaven: Undersøke hvilke faktorer som kan ha betydning for åpen og tillitsfull kommunikasjon i digitale intervju.
Teoretisk forankring: Empowerment, helsefremmende arbeid.
Metode: Studien: Semistrukturerte individuelle intervju og analyse ved systematisk tekstkondensering.
Refleksjonsoppgaven: Litteraturstudie.
Resultater: Studien: Analysen resulterte i tre kategorier: 1) Interaksjonsbegrensende, 2) Multiple roller må beherskes og 3) Det digitale som verdifullt supplement.
Refleksjonsoppgaven: Analysen resulterte i fire tema: 1) Tekniske forutsetninger, 2) Kontekst, 3) Individuelle faktorer og tidligere relasjon og 4) Non-verbal kommunikasjon.
Konklusjon: Studien: Gruppelederne erfarer digitale lærings- og mestringstilbud som interaksjonsbegrensende, sammenlignet med fysiske lærings- og mestringstilbud. Endrede premisser for interaksjon gir behov for tilpasninger i rollen som både gruppeleder og underviser. Gruppelederne anser digitale lærings- og mestringstilbud som et verdifullt supplement, da det kan øke pasienters og pårørendes tilgang til lærings- og mestringstilbud.
Refleksjonsoppgaven: Multiple faktorer kan ha betydning for åpen og tillitsfull kommunikasjon i digitale intervju. Det er behov for mer forskning om hvilke faktorer som er av betydning for å bygge tillitsfull og åpen kommunikasjon. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAPO;2021 | |
dc.title | Digitale lærings- og mestringstilbud: gruppelederes erfaringer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |