• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitale lærings- og mestringstilbud: gruppelederes erfaringer

Kirkbakk, Marianne Elgåen
Master thesis
Published version
Åpne
Embargo 2023-09-16-kirkbakk-mapo2021.pdf (Låst)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2981421
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid [63]
Sammendrag
Bakgrunn: Studien: Koronapandemien har aktualisert digitalisering av lærings- og mestringstilbud. Økt kunnskap om bruk av ny teknologi og nye læringsformer kan gi innsikt i hvordan dette bør anvendes i pasient- og pårørendeopplæring.

Refleksjonsoppgaven: Koronapandemien har aktualisert digitale forskningsintervju, men det er stilt spørsmålstegn ved kvaliteten og det er indikert at å bygge tillit i digitale intervju krever ekstra innsats fra forskeren.

Hensikt: Studien: Undersøke helsepersonells erfaringer med digitale lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten.

Refleksjonsoppgaven: Undersøke hvilke faktorer som kan ha betydning for åpen og tillitsfull kommunikasjon i digitale intervju.

Teoretisk forankring: Empowerment, helsefremmende arbeid.

Metode: Studien: Semistrukturerte individuelle intervju og analyse ved systematisk tekstkondensering.

Refleksjonsoppgaven: Litteraturstudie.

Resultater: Studien: Analysen resulterte i tre kategorier: 1) Interaksjonsbegrensende, 2) Multiple roller må beherskes og 3) Det digitale som verdifullt supplement.

Refleksjonsoppgaven: Analysen resulterte i fire tema: 1) Tekniske forutsetninger, 2) Kontekst, 3) Individuelle faktorer og tidligere relasjon og 4) Non-verbal kommunikasjon.

Konklusjon: Studien: Gruppelederne erfarer digitale lærings- og mestringstilbud som interaksjonsbegrensende, sammenlignet med fysiske lærings- og mestringstilbud. Endrede premisser for interaksjon gir behov for tilpasninger i rollen som både gruppeleder og underviser. Gruppelederne anser digitale lærings- og mestringstilbud som et verdifullt supplement, da det kan øke pasienters og pårørendes tilgang til lærings- og mestringstilbud.

Refleksjonsoppgaven: Multiple faktorer kan ha betydning for åpen og tillitsfull kommunikasjon i digitale intervju. Det er behov for mer forskning om hvilke faktorer som er av betydning for å bygge tillitsfull og åpen kommunikasjon.
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet
Serie
MAPO;2021

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit