Koronapandemiens påvirkning på studenter og ansatte ved høyere utdanning: Utfordringer knyttet til praksisstudier og digital undervisning
Abstract
Bakgrunn: Masteroppgaven undersøker hvordan koronapandemien har påvirket kvaliteten på praksisstudiene og undervisning i høyere utdanning det siste året.
Hensikt: Forskningsartikkelens hensikt er å undersøke hvilke erfaringer bachelorstudenter på helse- og sosialfag har med kvalitet i praksisstudier under koronapandemien. Refleksjonsoppgavens hensikt er å undersøke hvilke erfaringer studenter og ansatte har med digital undervisning under koronapandemien.
Teoretisk forankring: Den teoretiske forankringen i både forskningsartikkelen og refleksjonsoppgaven er teori om Empowerment, mestring og sosiokulturell læring.
Metode: Forskningsartikkelen er basert på en kvalitativ studie med digitale intervjuer. Analysemetoden er inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering.
Refleksjonsoppgaven er basert på en litteraturstudie.
Resultater: Forskningsartikkelens analyse resulterte i tre hovedtemaer: utydelige forutsetninger for praksisstudier i koronapandemien, varierende veiledning og oppfølging og varierende oppnåelse av læringsutbytte.
Refleksjonsoppgavens analyse resulterte i tre temaer: studentenes erfaringer med bruk av Zoom, ansattes erfaringer med bruk av Zoom, utfordringer og muligheter med digital undervisning.
Konklusjon: Funnene fra forskningsartikkelen tyder på at koronapandemien har hatt merkbare konsekvenser for studentenes praksisstudier. Studentenes erfaringer synliggjør allerede eksisterende utfordringer ved praksisstudiene som ansvarsfordeling, oppfølging og øvelse på praksisnære situasjoner. Til tross for utfordringene virker studentene å være relativt fornøyde med praksisstudiene og tar med seg nyttig lærdom fra en tid med pandemi. Refleksjonsnotatet belyser muligheter og begrensinger med bruk av digitale verktøy som Zoom i undervisningssammenheng. Erfaringene til studentene og de ansatte varierer, men de enes hovedsakelig om at digital undervisning kan være et godt supplement til tradisjonell undervisning. Background: The background of this master’s thesis is the ongoing Covid- 19 pandemic, and its effect on education and clinical practice.
Aim: The aim of the article was to explore students experiences with clinical placement, during the Covid-19 pandemic. In the reflection essay the aim was to explore students and faculty members experiences with the use of technological tools in education.
Theory: The article and the reflection essay are based on empowerment theory and social learning theory.
Methods: The article has a qualitative design with digital interviews. The essay is a literature study.
Findings: The analysis of the article resulted in three major themes: unclear guidelines, lack of guidance and student counseling and variations in learning outcomes. The analysis of the reflection paper outlined three different themes: Students experiences with the use of zoom, teaching Staff experiences with the use of Zoom as well as challenges and opportunities pertaining to usage of digital educational tools.
Conclusion: This article indicates that the Covid-19 pandemic affected the quality of the clinical placement for the students in a noticeable way. The student`s experiences shed a light on the already existing challenges posed by traditionally conducted clinical placement, such as clearly defined responsibilities, follow-up and enough training in sufficiently similar situations to those encountered in their future occupation. Despite these challenges, the students seem quite satisfied with their clinical placement overall, learning valuable lessons from the specific circumstances caused by the pandemic.
The reflection essay details the opportunities and limitations of digital tools, such as Zoom, and their usage in educational context. Experiences made by students and employees at university level varies greatly. However, the consensus shared between them is that digital educational tools might be beneficial, if used in tandem with traditional face-to-face education.