Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Tonje Hallan
dc.contributor.advisorStubberud, Dag-Gunnar
dc.contributor.authorTorseth, Hilde
dc.date.accessioned2021-12-10T09:36:06Z
dc.date.available2021-12-10T09:36:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2833726
dc.description.abstractProsjektets bakgrunn: Legemiddelhåndtering til barn krever spesialkompetanse og byr på andre utfordringer enn legemiddelhåndtering til voksne. Kompetansen sykepleiere får om legemiddelhåndtering til barn i løpet av bachelorutdanningen er mangelfull. Hensikt og problemstilling: Kunnskap om risikomomenter forbundet med legemiddelhåndtering til barn kan bidra til bevisst bruk av risikoforebyggende tiltak. Systematisk opplæring av nyansatte i trygg legemiddelhåndtering til barn kan bidra til å forebygge legemiddelfeil og bedre pasientsikkerheten. Metode: Kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i modell for kvalitetsforbedring. Det er utarbeidet et undervisningsprogram ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen. Resultater: Masteroppgaven er et forslag til et lokalt tilpasset og kunnskapsbasert undervisningsprogram basert på systematisk kunnskapssøk. Det er gjennomført fire pilotundervisninger. Konklusjon: Undervisning er en aktuell form for kvalitetsarbeid for kompetanseutvikling for nyansatte sykepleiere på somatisk barneavdeling. Systematisk undervisning om trygg legemiddelhåndtering kan være et tiltak for å styrke pasientsikkerheten til barn på sykehus.en_US
dc.description.abstractProject background: Drug administration for pediatric patients demand specialized competence, as well as a different approach in comparison to adult patients. As the competence nurses obtain in the bachelor`s degree program is inadequate to administer drugs safely to children, the Master’s thesis aims to fulfill this gap, constituting an important work for safe drug administration. Purpose and research problem: Knowledge of associated risks will contribute to awareness and promote risk-mitigating measures. Organized training of new employees in safe preparation of children’s medication during the onboarding process is a measure that can prevent medication errors and improve safety of pediatric patients. Method: Quality improvement work based on the “Model for quality improvement”. A teaching program has been developed by applying the “Didactic relationship model”. Results: Based of thorough research in associated fields and topics of inquiry and four ensuing trial lectures the Master’s thesis proposes a locally adapted and knowledge-based training to secure safe drug administration to all pediatric patients. Conclusion: Teaching is a suitable method for competence development directed toward newly hired nurses in somatic pediatric hospital wards. Systematic teaching on drug administration can be a measure to strengthen the safety of children admitted in hospitals.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectSykepleiereen_US
dc.subjectLegemiddelhåndteringen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectPasientsikkerheten_US
dc.subjectChildrenen_US
dc.subjectNursesen_US
dc.subjectDrug administrationen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectPatient safetyen_US
dc.titleTrygg legemiddelhåndtering til barn. Et kunnskapsbasert undervisningsprogram for nyansatte sykepleiere på somatisk barneavdeling på lokalsykehusen_US
dc.title.alternativeSafe drug administration to children. A knowledge-based teaching program for onboarding nurses in a pediatric division at a local hospitalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber139en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag: 710::Farmakologi: 728en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel