dc.contributor.advisor | Kristiansen, Tonje Hallan | |
dc.contributor.advisor | Stubberud, Dag-Gunnar | |
dc.contributor.author | Torseth, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2021-12-10T09:36:06Z | |
dc.date.available | 2021-12-10T09:36:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2833726 | |
dc.description.abstract | Prosjektets bakgrunn: Legemiddelhåndtering til barn krever spesialkompetanse og byr på andre utfordringer enn legemiddelhåndtering til voksne. Kompetansen sykepleiere får om legemiddelhåndtering til barn i løpet av bachelorutdanningen er mangelfull. Hensikt og problemstilling: Kunnskap om risikomomenter forbundet med legemiddelhåndtering til barn kan bidra til bevisst bruk av risikoforebyggende tiltak. Systematisk opplæring av nyansatte i trygg legemiddelhåndtering til barn kan bidra til å forebygge legemiddelfeil og bedre pasientsikkerheten. Metode: Kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i modell for kvalitetsforbedring. Det er utarbeidet et undervisningsprogram ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen. Resultater: Masteroppgaven er et forslag til et lokalt tilpasset og kunnskapsbasert undervisningsprogram basert på systematisk kunnskapssøk. Det er gjennomført fire pilotundervisninger. Konklusjon: Undervisning er en aktuell form for kvalitetsarbeid for kompetanseutvikling for nyansatte sykepleiere på somatisk barneavdeling. Systematisk undervisning om trygg legemiddelhåndtering kan være et tiltak for å styrke pasientsikkerheten til barn på sykehus. | en_US |
dc.description.abstract | Project background: Drug administration for pediatric patients demand specialized competence, as well as a different approach in comparison to adult patients. As the competence nurses obtain in the bachelor`s degree program is inadequate to administer drugs safely to children, the Master’s thesis aims to fulfill this gap, constituting an important work for safe drug administration. Purpose and research problem: Knowledge of associated risks will contribute to awareness and promote risk-mitigating measures. Organized training of new employees in safe preparation of children’s medication during the onboarding process is a measure that can prevent medication errors and improve safety of pediatric patients. Method: Quality improvement work based on the “Model for quality improvement”. A teaching program has been developed by applying the “Didactic relationship model”. Results: Based of thorough research in associated fields and topics of inquiry and four ensuing trial lectures the Master’s thesis proposes a locally adapted and knowledge-based training to secure safe drug administration to all pediatric patients. Conclusion: Teaching is a suitable method for competence development directed toward newly hired nurses in somatic pediatric hospital wards. Systematic teaching on drug administration can be a measure to strengthen the safety of children admitted in hospitals. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Sykepleiere | en_US |
dc.subject | Legemiddelhåndtering | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Pasientsikkerhet | en_US |
dc.subject | Children | en_US |
dc.subject | Nurses | en_US |
dc.subject | Drug administration | en_US |
dc.subject | Teaching | en_US |
dc.subject | Patient safety | en_US |
dc.title | Trygg legemiddelhåndtering til barn. Et kunnskapsbasert undervisningsprogram for nyansatte sykepleiere på somatisk barneavdeling på lokalsykehus | en_US |
dc.title.alternative | Safe drug administration to children. A knowledge-based teaching program for onboarding nurses in a pediatric division at a local hospital | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 139 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag: 710::Farmakologi: 728 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |