• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplevelser og håndtering av skolestress blant jenter på videregående skole

Borch, Linda
Master thesis
Submitted version
Thumbnail
View/Open
Borch_Linda.pdf (532.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2833261
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling [106]
Abstract
Bakgrunn skolestress er høyt blant norske ungdom, spesielt jentene opplever mye stress

knyttet til skole. Tidligere studier viser sammenheng mellom psykosomatiske plager og

skolerelatert stress hos ungdom. Skolehelsetjenesten er en viktig instans i møte med

ungdommer. Tjenesten skal identifisere elever med helsemessige problemer som har

sammenheng med skolesituasjonen.

Hensikt Målet med denne studien var å få økt kunnskap om skolerelatert stress hos ungdom

på videregående skole. Forskningsspørsmålet for studien er; hvordan opplever ungdom

skolestress, og på hvilken måte håndterer de skolestresset i hverdagen?

Metode studien er kvalitativ, med intervjuer av 8 jenter i alderen 17- 18 år på videregående

skole. Dataene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse.

Resultat fire kategorier ble identifisert. To kategorier var fremtredende i opplevelsen av

skolestress hos jentene, som var forventninger til seg selv, og forventninger fra andre om å

oppnå gode karakterer. Når de ikke klarte å innfri egne og andres forventinger om gode

prestasjoner førte dette til stress hos jentene. Jentene opplevde at de ikke mestret

skolearbeidet og følte at de ikke var gode nok. To kategorier ble identifisert i forhold til hvordan

jentene forsøkte å håndtere skolestresset. Den ene var å snakke med familie og venner. Da

opplevde jentene at de fikk forståelse, råd og støtte. Den andre måten var å endre tankesettet

sitt ved å forsøke å tenke mer positivt i forhold til egne prestasjoner.

Konklusjon Jentene i denne studien opplevde skolestress når de ikke klarte å mestre

forventningene fra seg selv og andre om å oppnå gode karakterer. De forsøkte å håndtere

stresset ved å snakke med andre, i hovedsak familie og venner. Samtidig som de prøvde å

tenke annerledes rundt betydningen av egne prestasjoner. Denne kunnskapen er viktig at

helsesykepleier er bevist på i møte med ungdom som opplever skolerelatert stress.
Publisher
OsloMet – storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit