Opplevelser og håndtering av skolestress blant jenter på videregående skole
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2833261Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn skolestress er høyt blant norske ungdom, spesielt jentene opplever mye stress
knyttet til skole. Tidligere studier viser sammenheng mellom psykosomatiske plager og
skolerelatert stress hos ungdom. Skolehelsetjenesten er en viktig instans i møte med
ungdommer. Tjenesten skal identifisere elever med helsemessige problemer som har
sammenheng med skolesituasjonen.
Hensikt Målet med denne studien var å få økt kunnskap om skolerelatert stress hos ungdom
på videregående skole. Forskningsspørsmålet for studien er; hvordan opplever ungdom
skolestress, og på hvilken måte håndterer de skolestresset i hverdagen?
Metode studien er kvalitativ, med intervjuer av 8 jenter i alderen 17- 18 år på videregående
skole. Dataene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse.
Resultat fire kategorier ble identifisert. To kategorier var fremtredende i opplevelsen av
skolestress hos jentene, som var forventninger til seg selv, og forventninger fra andre om å
oppnå gode karakterer. Når de ikke klarte å innfri egne og andres forventinger om gode
prestasjoner førte dette til stress hos jentene. Jentene opplevde at de ikke mestret
skolearbeidet og følte at de ikke var gode nok. To kategorier ble identifisert i forhold til hvordan
jentene forsøkte å håndtere skolestresset. Den ene var å snakke med familie og venner. Da
opplevde jentene at de fikk forståelse, råd og støtte. Den andre måten var å endre tankesettet
sitt ved å forsøke å tenke mer positivt i forhold til egne prestasjoner.
Konklusjon Jentene i denne studien opplevde skolestress når de ikke klarte å mestre
forventningene fra seg selv og andre om å oppnå gode karakterer. De forsøkte å håndtere
stresset ved å snakke med andre, i hovedsak familie og venner. Samtidig som de prøvde å
tenke annerledes rundt betydningen av egne prestasjoner. Denne kunnskapen er viktig at
helsesykepleier er bevist på i møte med ungdom som opplever skolerelatert stress.