Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWestlund, Oscar
dc.contributor.authorAsker, Cecilie
dc.date.accessioned2021-10-28T08:10:47Z
dc.date.available2021-10-28T08:10:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826173
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker hvordan tolv journalister, fra VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, har opplevd arbeidshverdagen under koronapandemien, da åpne kontorlandskap og trange møtelokaler ble byttet ut med skjerm og digitale kommunikasjonsverktøy (OCS) på hjemmekontor. Her er det særlig bruken av de digitale kommunikasjonsverktøyene Slack og Google Meet i ulike journalistiske arbeidsprosesser som har vært fokus. Studien legger videre til grunn at disse verktøyene ikke bare er digitale hjelpemidler, men at de kan fungere som rom på lik linje med fysiske rom. Ved hjelp av Harveys teori (2006) om tredelt romforståelse er erfaringer og opplevelser sortert og analysert, med det formål om å søke innsikt i hvorvidt det digitale redaksjonsrommet har fungert som en fullgod erstatter for det fysiske redaksjonsrommet. Studien identifiserer til sammen tolv relevante funn, som viser hvordan digitale rom har fungert annerledes enn fysiske rom. Studien konkluderer med at digitale rom har fungert som en god erstatter for fysiske rom i journalistiske arbeidsprosesser som omhandler informativ og kortfattet kommunikasjon. Den støtter også at digitale rom tidvis har fungert bedre enn fysiske rom i disse tilfellene. Men studien viser også at digitale rom ikke har fungert som fullgod erstatter for fysiske rom i journalistiske arbeidsprosesser som omhandler kreativ kommunikasjon, som f.eks. ideskapning og ideutvikling. Videre viser studien at mangelen på uformelle møteplasser og uformelle samtaler i det digitale rom, er et hinder for både kreative arbeidsprosesser og en trygg og arbeidskultur. Ved siden av å konkludere med at det digitale rom har skapt et skarpere skille mellom ulike typer samhandlinger, er hovedkonklusjonene i studien at de mellommenneskelige hindringene for kreativitet i digitale rom er større enn de teknologiske hindringene, og at en trygg arbeidskultur og et sterkt fellesskap ikke kan skapes og dyrkes i digitale rom alene, men at de først må forankres i fysiske rom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectJournalistikken_US
dc.subjectHjemmekontoren_US
dc.subjectDigitale kommunikasjonsverktøy (OCS)en_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectArbeidskulturen_US
dc.subjectDigitale redaksjonsromen_US
dc.subjectSlacken_US
dc.subjectGoogle Meeten_US
dc.titleBorte bra, men hjemme best? Journalistisk kreativitet, samhandling og arbeidskultur, i digitale rom på hjemmekontoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel