Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBelsom, Einar
dc.contributor.authorMajid, Fezan
dc.date.accessioned2021-10-21T14:41:21Z
dc.date.available2021-10-21T14:41:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824579
dc.description.abstractFormålet med denne masterutredningen er å studere om ulike skattevilkår for nasjonale og in-ternasjonale selskaper i det norske strømmemarkedet gir konkurransefortrinn til globale aktø-rer sett opp mot nasjonale, ved å studere et casestudie av Netflix og TV 2 Sumo. Et annet for-mål er om foreslåtte tiltak i BEPS-rapporten gir norsk myndigheter berettigelse til å skatte høyt digitale selskaper for deres virksomhet i Norge. Dette studiet fant ut at det eksisterer en skjevhet i markedet på grunn av ulikheter i skattevilkår, der internasjonale strømmetjenester som Netflix bruker strategisk skatteplanlegging, ved bruk av «Dutch sandwich», for å oppnå konkurransefortrinn og vekst i det norske markedet. Dermed unngår Netflix å betale skatt for deres verdiskapning i Norge og all inntekt fra brukere er derfor skattefri. Denne skattetilpas-ningen kan føre til at den fortjenesten Netflix opparbeider kan reinvesteres i det norske strøm-memarkedet, eller utvikle selskapets plattform og innholds katalog for å ta markedsandeler fra lokale konkurrenter. Utredningen viser også at en internasjonal regelendring og anvendelse av tiltak i BEPS-rapporten kan føre til skatteplikt for Netflix til Norge. Ikke-skattemessige kon-kurranseparametere som innovativitet, diversifisert innhold og økt kvalitet er av større betyd-ning for Netflix konkurransefortrinn og markedsposisjon i Norge enn skatt.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to study if different tax terms for international and na-tional streaming companies gives a competitive advantage to global actors before local. This topic is studied by conducting a case study of Netflix and TV 2 Sumo. Another purpose of this paper is to examine if proposed actions in the BEPS-report will grant Norwegian authori-ties tax-rights to companies like Netflix, for their business in Norway. The study tells us that a bias does exist in the Norwegian streaming market due to differences in tax terms, where streaming services like Netflix use strategic tax planning, by using methods like “Dutch sand-wich” to achieve growth and a competitive advantage in the market. Netflix thereby avoids paying taxes to Norway for their operations there, and all income is therefore tax-free. This tax evasion can lead to reinvestments back in to the Norwegian market, or further develop the companies platform or content directory to capture market shares from local competitors. The report also shows that rule changes to international tax law, and the employment of measures suggested in the BEPS-report can lead to a tax liability for Netflix to Norway. Non-tax com-petition parameters like innovation, diversified content and increased quality is of greater im-portance to Netflix competitive advantage and market position in Norway tan taxes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkattevilkåren_US
dc.subjectNetflixen_US
dc.subjectTV 2en_US
dc.subjectStrømmingen_US
dc.titleKonkurranse i det norske strømmemarkedet. Når ulike skattevilkår gir konkurransefortrinn til globale ak-tører i det norske strømmetjeneste markedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel