Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTobiassen, Anita Ellen
dc.contributor.authorSkreosen, Line Bøe
dc.date.accessioned2021-10-21T08:17:27Z
dc.date.available2021-10-21T08:17:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824383
dc.description.abstractDenne studien utforsker hvordan en norsk akselerator påvirker oppstartsbedriftenes identitet, kunnskap og nettverk, og hvilke konsekvenser påvirkningen har for oppstartsbedriftenes utvikling. Akseleratorer er et fenomen i sterk vekst, både i Norge og internasjonalt. Etter min kunnskap eksisterer det lite forskning som studerer akseleratorer, og spesielt snever er forskningen på norske akseleratorer. Dette, kombinert med akseleratorers økende relevans i de entreprenørielle økosystemene, er bakgrunnen for at jeg har valgt å studere en norsk akselerators påvirkning på oppstartsbedriftene som deltar. Studien er en kvalitativ enkeltcasestudie med en abduktiv tilnærming. Primærdata er samlet inn gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med syv entreprenører fra ulike oppstartsbedrifter som har deltatt i akseleratoren. Dataene fra intervjuene er supplert med store mengder sekundærdata i form av uformelle samtaler og deltakende observasjoner. Studien indikerer at akseleratoren har en betydelig påvirkning på oppstartsbedriftenes identitet, kunnskap og nettverk. Oppstartsbedriftene opplever at akseleratoren har mange av de samme innvirkningene på kunnskap og nettverk. Påvirkningen på identitet varierer derimot mellom oppstartsbedriftene og avhengig av hvilke virkemidler de hadde før akseleratoren. Resultatene understreker at forholdet mellom identitet, kunnskap og nettverk er interaktivt, og at påvirkning på ett virkemiddel ofte følges av påvirkning på ett annet. Et interessant funn er at akseleratoren ikke bare påvirker oppstartsbedriftenes virkemidler, men også gjør dem mer oppmerksomme på virkemidlene de har fra før. Studien viser at påvirkningen på identitet, kunnskap og nettverk har positive konsekvenser for organisasjon, forretningsmodell, tilgang på kunder og tilgang på kapital. Funnene begrenser seg til caset jeg studerer og kan ikke overføres direkte til andre case. Jeg mener likevel studien bidrar til en bedre forståelse av hvordan en norsk akselerator påvirker oppstartsbedriftene som deltar.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectEffektueringen_US
dc.subjectEntreprenørskapen_US
dc.subjectAkseleratoreren_US
dc.subjectOppstartsbedrifteren_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectKunnskapen_US
dc.subjectNettverken_US
dc.titleOppstartsbedrifter i en norsk akselerator. En casestudie av TheFactoryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel