Distribuert ledelse i skolen. Effekt på profesjonelle læringsfellesskap og skolekvalitet?
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom distribuert ledelse
og utfall i skolen mediert av variablene samarbeid, relasjoner og kunnskapsdeling. Det har
blitt undersøkt for både direkte effekter av lederstil og indirekte effekter av medierende
variabler på skolekvalitet basert på skolebidragsindikatorer. En elektronisk
spørreundersøkelse ble brukt for å hente inn data. Denne ble sendt 283 videregående skoler
og ble besvart av avdelingsledere og lærere. Funn ga ingen indikasjoner av direkte effekt av
lederstil på enkelte skolebidragsindikatorer. Derimot ble det funnet en sterk sammenheng
mellom variablene samarbeid, relasjoner og kunnskapsdeling. Dette ga støtte for konstruktet
profesjonelle læringsfellesskap. Det var ingen funn som indikerte en positiv sammenheng
mellom profesjonelle læringsfelleskap og de enkelte skolebidragsindikatorer. Funn ga likevel
støte for en indirekte og positiv signifikant effekt av variabelen relasjoner på
skolebidragsindikatoren karakterpoeng.