Bompenger - elsket og hatet. Et bidrag til debatten om veiprising i Oslo
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824041Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteravhandlingens tema er veiprising i Oslo. Målet er å kunne si noe om hvorvidt
veiprisingen i Oslo er i henhold til hva som er optimalt utfra samfunnsøkonomisk teori. For å
kunne analysere dette er det lagt til grunn teori som omhandler en samfunnsøkonomisk
modell, teori om skattlegging i markeder, samt teorigrunnlag for en transportmodell vi skulle
bruke videre. I analysen fokuserer vi på et konkret veistrekke; Tusenfryd – Ryen.
Transportmodellen er kalibrert ved hjelp av trafikkdata og beregning av aktuelle parametere
slik at den i størst mulig grad gjenspeiler virkeligheten. Modellen er benyttet for å finne
optimale bompenger for dette strekket. Resultatene fra modellen viser at bomsatsene på det
overnevnte strekket er for høye. Dette diskuteres dernest med utgangspunkt i bompenger
som beskatningsform, men også andre perspektiver ved bompenger trekkes frem. The theme of this master’s thesis is the pricing of road use in Oslo. The goal is to be able to
say to which extent the pricing policy in Oslo is in line with what’s optimal based on economic
theory. The theoretic content the analysis is based on is a model for road pricing in urban
areas, a part that focus on taxation in markets and a part that covers a transportation model.
We wanted to focus on a certain road stretch; Tusenfryd – Ryen and investigate whether or
not the road pricing for this stretch is appropriate according to the theory mentioned above. In
order to do that we built an Excel model that’s calibrated using traffic data and certain
calculations needed for parameters. The results shows that the prices are too high on that
particular stretch. These results is then discussed from a taxation point of view, although
other perspectives regarding road pricing is also highlighted.