dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg hvordan tradisjonelle aktører innen bank og forsikring
håndterer digital transformasjon. Digital transformasjon har fått større oppmerksomhet de
siste årene, og det ikke uten grunn. Som følge av dynamiske endringer i omgivelsene ser
tradisjonelle aktører seg nødt til å gjennomføre digital transformasjon for å være
konkurransedyktig.
Gjennom en komparativ studie er det samlet inn data fra fire tradisjonelle aktører innen bank
og forsikring; Danske Bank, Nordea, Gjensidige og IF. Oppgaven baserer seg på 12
kvalitative intervjuer. Tidligere studier etterlyser ytterligere forskning på digital transformasjon.
Formålet med denne studien er å øke forståelsen av fenomenet. Studien tar utgangspunkt i
følgende problemstilling:
“Hva er kritiske suksessfaktorer for vellykket digital transformasjon i fire tradisjonelle bank og
forsikringsselskap?”
Studien har avdekket seks felles suksessfaktorer i bank og forsikring for å lykkes med digital
transformasjon; kundeopplevelse, toppstyrt ledelse, nettverksstrategi, agilitet, kompetanse og
kommunikasjon. Videre finner studien at bankene i tillegg utøver endringsvillig ledelse, som
indikerer at de er kommet noe lenger med den digitale utviklingen. Suksessfaktorene
presenteres så i form av syv påstander. Avslutningsvis konkluderer studien med at selskaper
født før den digitale tidsalder må oppmuntre til et større fokus på fremdrift og tiltak for å utnytte
nye fremgangsmåter. | en_US |