Bør Norge tenke strategisk i et voksende hydrogenmarked i EU?
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om Norge bør tenke strategisk ved
investering i kapasitet for produksjon av blått hydrogen i et voksende hydrogenmarked i EU,
med utgangspunkt i år 2030. Vi analyserer dette ved å modellere en Cournot-modell som vi
videre løser i Excel. Et fremtidig hydrogenmarked slik EU og andre aktører ser for seg, har
per i dag en lang vei å gå når det gjelder infrastruktur, distribusjon og struktur. Det er derfor
knyttet stor usikkerhet til hvordan det vil se ut. Samtidig er en økende andel fagfolk og
aktører enige om at vi er avhengige av hydrogen for å klare å nå klimamålene.
Resultatene vi har kommet fram til i vår analyse, viser at det kreves store investeringer i
kapasitet for å etablere seg som Stackelberg-leder i hydrogenmarkedet. Samtidig er økningen
i profitt marginal. Vår konklusjon er derfor at det er svært risikabelt for Norge å tenke
strategisk ved produksjon av blått hydrogen. Ut ifra våre resultater virker det mer
hensiktsmessig for Norge å investere forsiktig i blått hydrogen for å lære seg teknologien.
Altså være med på lik linje med andre produsenter for å se hvordan markedet for blått
hydrogen utvikler seg i EU. Utfallet for Norge vil da være mer lik det vi analyserer som en
Cournot-likevekt i oppgaven. The purpose of this master thesis is to analyze whether Norway should think strategically
when investing in capacity for production of blue hydrogen in an evolving hydrogen market
in the EU from year 2030 and onwards. Based on a Cournot methodology, we have built a
model in Excel to do our analysis. A future hydrogen market like what the EU and other
actors are picturing, still has a long way to go regarding for instance infrastructure and
distribution. Consequently, what a future market will look like is related to a lot of
uncertainty. Nevertheless, an increasing number of experts agree that hydrogen is an
important piece of the puzzle to meet climate change reduction targets.
We have found that in order to establish a position as a Stackelberg leader in the future
hydrogen market, large investments are necessary. At the same, the profit only increases
marginally in comparison to the increased investment costs. Our conclusion regarding
Norwegian positioning is that a strategic approach to become a Stackelberg leader is highly
3
risky. Cautious investments in blue hydrogen to build knowledge about the technology and
witness how the hydrogen market develops, appears to be more suitable for Norway as a first
approach. This means that Norway should approach the new market in the same pace as
other
producers in an Cournot equilibrium.