dc.contributor.advisor | Sletten, Mira Aaboen | |
dc.contributor.author | Remen, Ida Mathilde Brudeset | |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T12:27:46Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T12:27:46Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2823062 | |
dc.description.abstract | Ungdom i dag opplever press på flere områder i livet, hvor press i skolesammenheng dominerer (Bakken, 2020). Dette gjelder særlig for jenter. Samtidig viser forskning at ungdom med innvandrerbakgrunn presterer godt i skolesammenheng til tross for lav sosioøkonomisk status, i forhold til ungdom i majoritetsbefolkningen med samme sosiale posisjon i samfunnet (Kindt, 2017). Artikkelen undersøker sammenhengen mellom ungdoms landbakgrunn og ungdoms opplevelse av skolepress, samt kjønnsforskjellene i ungdoms opplevelse av skolepress. Funn tyder på at landbakgrunn og kjønn har sammenheng med skolepress for enkelte grupper. Konklusjonen er at det er nødvendig med et nyansert bilde av ungdoms opplevelse av skolepress, da funnene tyder på ulik årsak og opplevelse av skolepress blant ungdom. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet-Storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Skolepress | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Sosial kapital | en_US |
dc.subject | Sosialkontroll | en_US |
dc.subject | Innvandrere | en_US |
dc.title | Ungdoms opplevelse av skolepress - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdoms landbakgrunn og ungdoms opplevelse av skolepress | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |