Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSletten, Mira Aaboen
dc.contributor.authorRemen, Ida Mathilde Brudeset
dc.date.accessioned2021-10-14T12:27:46Z
dc.date.available2021-10-14T12:27:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823062
dc.description.abstractUngdom i dag opplever press på flere områder i livet, hvor press i skolesammenheng dominerer (Bakken, 2020). Dette gjelder særlig for jenter. Samtidig viser forskning at ungdom med innvandrerbakgrunn presterer godt i skolesammenheng til tross for lav sosioøkonomisk status, i forhold til ungdom i majoritetsbefolkningen med samme sosiale posisjon i samfunnet (Kindt, 2017). Artikkelen undersøker sammenhengen mellom ungdoms landbakgrunn og ungdoms opplevelse av skolepress, samt kjønnsforskjellene i ungdoms opplevelse av skolepress. Funn tyder på at landbakgrunn og kjønn har sammenheng med skolepress for enkelte grupper. Konklusjonen er at det er nødvendig med et nyansert bilde av ungdoms opplevelse av skolepress, da funnene tyder på ulik årsak og opplevelse av skolepress blant ungdom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkolepressen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectSosial kapitalen_US
dc.subjectSosialkontrollen_US
dc.subjectInnvandrereen_US
dc.titleUngdoms opplevelse av skolepress - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdoms landbakgrunn og ungdoms opplevelse av skolepressen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel