Taushetens tale - En kvalitativ studie av sosialarbeideres forståelse av innagerende atferd, og samhandling med denne elevgruppen i skolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788635Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å utvikle forståelse og kunnskap om innagerende atferd. Studien belyser hva sosialarbeidere ved ungdomsskole vektlegger i samhandlingen med elever som viser innagerende atferd. Lund (2012) skriver at denne elevgruppen ofte har et mer tilbaketrukket uttrykk, holder seg mer for seg selv, har lav selvtillit og manglende sosiale ferdigheter. Fra tidligere erfaring med arbeid ved ungdomsskole, har jeg vært nysgjerrig på denne elevgruppen, og om de får den hjelpen de trenger. Skolen stiller krav til muntlig og sosial aktivitet, som kan gjøre skolesituasjonen utfordrende for elever som viser innagerende atferd. Det sies at atferdsutrykket ikke rammer miljøet i like stor grad som utagerende atferd, men det innagerende atferdsutrykket skaper utfordringer for eleven selv. Dette kan føre til at det blir mer bagatellisert i skolen, og får mindre oppmerksomhet (Lund, 2012, s.14).
Studiens empiriske undersøkelse behandler et kvalitativt materiale. Jeg har utført fem semistrukturerte intervjuer av sosialarbeidere som er ansatt ved ungdomsskole og har erfaring med elever som viser innagerende atferd. Datamaterialet er presentert med en symbolsk interaksjonistisk tilnærming. Det teoretiske rammeverket fungerer også som et verktøy jeg har brukt i drøftingen av resultatene: Definisjon av situasjon, interagere med elevene, handle i nået, empatisere og sette seg inn i elevenes perspektiv, ble sentrale elementer i forståelsen og samhandlingen med elever som viser innagerende atferd. Resultatet i studien viser at sosialarbeiderene opplever innagerende atferd som stille, mindre synlig for omgivelsene, mindre sosial deltakende og engstelige. I arbeidet med denne elevgruppen ble tålmodighet, trygghet, tillitt og forutsigbarhet viktige elementer. Prosesser i samhandlingen foregikk på ulike måter. Aktiviteter i her og nå situasjonen, samtaler og tilrettelegging for mestring ble sentralt i arbeidet med å forstå hva som ligger i «taushetens tale».