Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl, Espen
dc.contributor.authorHult, Solveig
dc.date.accessioned2021-10-08T08:16:49Z
dc.date.available2021-10-08T08:16:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788611
dc.description.abstractSkulk har vært en politisk problemstilling som har skapt grunnlag for iverksettelsen av fraværsgrensen i videregående skole. I tillegg har det blitt produsert litteratur og forskning angående kjønnsmessige forskjeller i skolen, hvor gutters prestasjoner vekker bekymring. Denne teksten søker å undersøke sammenhengen mellom skulk og skoletrivsel, læreromsorg og skolemotivasjon. I teksten benyttes teori om resiliens og motivasjon for å forstå skulk som problematferd og i større grad forstå motivasjon som en medierende faktor i analysene av skulkefrekvens. For å besvare problemstillingen benyttes Ungdatas tverrsnittstudier ved videregående skoler i 2017-2019. Utvalget har bestått av 14000 ungdommer ved videregående skoletrinn. Statistiske analyser separert etter kjønn er benyttet for å undersøke sammenhenger mellom skolefaktorer og skulkefrekvens. Resultatene viser at gutter og jenter oppgir å trives like godt, oppleve like mye læreromsorg og være like motiverte for skolen. Regresjonsanalysene viser derimot at skoletrivsel, læreromsorg og skolemotivasjon har ulike sammenhenger med skulk for gutter og jenter. Skoletrivsel og skulk har en sterkere sammenheng for jenter enn for gutter, mens skolemotivasjon har en sterkere sammenheng med skulk for gutter enn for jenter. Det er også funnet at sammenhengen mellom gutters skulkeatferd og læreromsorg er betydelig sterkere enn hva den er for jenter.en_US
dc.description.abstractTruancy has been a political issue which created the basis for the implementation of an absence limit in 2016. In addition, there has been produced an abundance of literature regarding gender differences in Norwegian schools. Boys’ performances in school have raised concern. The aim of this project has been to create an understanding of the statistical coherence between truant behavior and well-being, teacher care and school motivation. Theory about resilience is presented to further understand truancy as problem behavior and the risks that may exist in the students’ lives. The concept of motivation will also be used to create an understanding of the effect of school motivation on truancy. Ungdata's cross sectional studies in upper secondary school from 2017-2019 are used to carry out statistical analysis on an analytical sample of 14000 students. Multivariate linear regression has also been used separately for male and female students. Male and female students report similar levels of well-being, teacher care and motivation for school. The regression analysis shows that school well-being and truancy have a higher degree of relation to truancy for girls than for boys. School motivation has a greater effect on boys’ truancy than on girls’ truancy. It has also been found that the connection between boys' truancy and experienced teacher care is stronger than what is found for girls.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkulken_US
dc.subjectSkoletrivselen_US
dc.subjectSkolemotivasjonen_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectOmsorgen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.titleSkolemiljøets betydning for skulk - En analyse av hvordan trivsel, læreromsorg og motivasjon henger sammen med skulk blant gutter og jenter i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record