Hvordan kan markedsføring benyttes i rekruttering av frivillige? Rekruttering av frivillige med sitater om motivasjonsfaktorer i sosiale medier
Abstract
Nasjonale føringer påvirker behovet for frivillighet i Norge. Mange frivillige organisasjoner har behov for flere frivillige, og det er viktig å finne effektfulle metoder for rekruttering. Det ble gjort et artikkelsøk på studier som undersøkte markedsføring som metode for å rekruttere frivillige. Søket resulterte i 15 artikler. Funnene antydet at markedsføring som formidler hvilke personlige fordeler man kan oppnå med å være frivillig har best effekt. Funnene viste også at demografiske forskjeller påvirker preferansene. Ut fra disse funnene ble det utviklet en studie delt i to deler. Del 1 bestod av en spørreundersøkelse, med deltakere fra to organisasjoner. Hensikten var å undersøke om frivillige har en høyere preferanse for markedsføring som fremhever personlige fordeler, og om preferansen har en sammenheng med alder. Del 2 testet funnene fra tidligere studier i en naturlig setting. Studien undersøkte om markedsføring som beskriver personlige fordeler har en sterkere effekt på atferden (melde seg som frivillig) enn markedsføring som beskriver samfunnsmessige fordeler. Det ble utviklet et eksperiment som testet effekt av de to ulike budskapene på atferd, med gruppedesign som utgangspunkt hvor effektenpå gruppen ble målt. Eksperimentet baserte seg på WOM og ble gjennomført på Facebook. Resultatene indikerer at det ikke kan trekkes en direkte slutning fra funn på internasjonal rekruttering av frivillige til rekruttering av frivillige i Norge, da funneneviser at norske frivillige i større grad har en altruistisk motivasjon. Det er behov for videre forskning for å kartlegge forsterkningsbetingelser for frivillighet i Norge.