Den nye lederhverdagen - En studie av hvordan førstelinjelederens rolle påvirkes ved overgangen til fjernledelse under koronapandemien.
Abstract
Denne oppgaven ser nærmere på hvordan rollen til førstelinjeledere påvirkes ved overgangen til fjernledelse under koronapandemien. Med utgangspunkt i ti semistrukturerte intervju med førstelinjeledere fra to direktorater, tar studien for seg endringer i lederrollen basert på syv av de ti rollene i Henry Mintzbergs klassiske teori (1973).
Studiens funn tyder på at rollen som leder blir særlig viktig ettersom førstelinjelederen i større grad må tilpasse oppfølgingen av medarbeiderne, og være mer bevisst på den enkeltes behov. Rollen som kontaktskaper er også viktig for fjernlederen, blant annet fordi lederens allerede etablerte nettverk blir sentralt for informasjonsformidling. Videre indikerer studiens funn at måten lederen innheter og mottar informasjon på, via overvåkerrollen, endrer seg ved overgangen til fjernledelse. Lederen blir også i større grad primærkilden for informasjonen medarbeiderne får, og fungerer dermed som et bindeledd mellom seksjonen og resten av organisasjonen. Dette bidrar til at rollen som informasjonsspreder blir mer fremtredende.
Det er lite som tyder på at rollen som ressursfordeler påvirkes i vesentlig grad. Likevel har konteksten for oppfølgingen av arbeidsprosessene endret seg ettersom bruken av digitale verktøy blir mer omfattende. Dette bidrar til at forutsetningene for utøvelsen av entreprenørrollen påvirkes, blant annet ved at det kan bli mer utfordrende å både iverksette og følge opp nye prosjekter. Rollen som problemløser aktualiseres også. For å håndtere den uforutsette endringen som pandemi og overgang til hjemmekontor utgjør, blir planlegging og struktur viktigere elementer for å kunne utøve den helhetlige lederfunksjonen til førstelinjelederen.