Språkkafé i Koronaens tid En studie av bibliotekets tilpasningsdyktighet
Abstract
Under koronapandemien i Norge måtte mange av bibliotekets tjenester suspenderes og språkkaféer var en av disse. Denne studien kartlegger hvordan språkkaféer har tilpasset seg under pandemien og gir et overblikk over språkkaféarrangørene sine erfaringer under denne krisa. Studien er gjennomført ved å ta i bruk et kvantitativt spørreskjema som fikk 20 respondenter og kvalitative forskningsintervjuer med 5 informanter. Studien viser konsekvensene av at språkkaféene endret seg. Sett i lys av organisasjonsteori og modernitetsteori viser funnene hvordan vi kan skape en framtidsrettet praksis som tåler raske samfunnsendringer og kriser som oppstår som følge av økt globalisering og ny teknologi. During the corona pandemic, many library services and programs had to be suspended, including language cafes. This study investigates how language cafés were changed and adapted in response to library closures and limitations on gatherings and provides an overview of the language café organizers' experiences maintaining the programs considering the restrictions and challenges they faced. The study was conducted using a quantitative questionnaire that received 20 respondents and qualitative research interviews with 5 informants. Using the theoretical lens of organizational theory and theories on modernity, the findings show how program organizers were able to create a future-oriented practice that can withstand rapid societal changes and crises that arise in the context of increased globalization and new technologies.