dc.contributor.advisor | Heinström, Jannica | |
dc.contributor.author | Langsholt, Hilde Kristin | |
dc.date.accessioned | 2021-07-02T07:34:04Z | |
dc.date.available | 2021-07-02T07:34:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2763012 | |
dc.description.abstract | Målet med min masteroppgave var å få svar på i hvilken grad stipendiater bruker sosiale medier til å finne faglitteratur sammenlignet med andre kilder. Jeg ønsket også å finne ut hvorfor eller hvorfor ikke stipendiater bruker sosiale medier til å finne faglitteratur og hvordan bruken av sosiale medier kan påvirke stipendiaters informasjonsadferd. Jeg valgte en kvantitativ tilnærming og sendte ut en spørreundersøkelse til stipendiater ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og OsloMet- Storbyuniversitetet. Resultatene viste at flertallet av stipendiatene i min studie ikke bruker sosiale medier til å finne faglitteratur. Allikevel var det en relativt stor andel av stipendiatene som bruker sosiale medier til å finne faglitteratur og som rangerte sosiale medier som en viktig ressurs til dette formålet. Google Scholar var den akademiske ressursen, inkludert sosiale medier, som ble mest brukt og høyest rangert av flest. ResearchGate var det sosiale mediet som ble brukt mest, og rangert som viktigst av flest av stipendiatene. Det var en viss polarisering blant stipendiatene både når det gjaldt bruken av sosiale medier og andre akademiske ressurser. | en_US |
dc.description.abstract | This thesis examines to which degree PhD students make use of social media to find academic literature. I also wanted to find out why or why not PhD students use social media to find academic literature and how social media can affect their information behaviour. This study has a quantitative approach and a survey was sent out to PhD students at the Norwegian University of Life Sciences (NMBU) and Oslo Metropolitan University (OsloMet). The results from the study showed that most of the PhD students did not use social media to find academic literature. Nevertheless, some of the PhD students use social media to find academic literature and regard it as an important resource for this purpose. Amongst all academic resources, including social media, Google Scholar was the resource that most of the PhD students ranked as an important resource and very often used. ResearchGate was the social media that most of the PhD students ranked as an important resource and very often used. The results from the study also showed a polarization among the PhD students regarding the use of both social media and some of the other academic resources. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet-Storbyuniversitetet | en_US |
dc.subject | Stipendiater | en_US |
dc.subject | Informasjonsadferd | en_US |
dc.subject | Informasjonssøkeadferd | en_US |
dc.subject | Faglitteratur | en_US |
dc.subject | Sosiale medier | en_US |
dc.subject | Twitter | en_US |
dc.subject | Facebook | en_US |
dc.title | Stipendiaters bruk av sosiale medier til å finne faglitteratur. En undersøkelse på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og OsloMet- Storbyuniversitetet. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |