dc.contributor.advisor | Nielsen, Liv Merete | |
dc.contributor.advisor | Kunnikoff, June Oline | |
dc.contributor.author | Engeset, Silje Pedersen | |
dc.date.accessioned | 2021-06-30T07:21:32Z | |
dc.date.available | 2021-06-30T07:21:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2762453 | |
dc.description.abstract | I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset på valgfaget Design og redesign på ungdomsskolen. Inspirasjonen til denne undersøkelsen har jeg funnet i mitt eget arbeid med smykkedesign, i kombinasjon med min undervisningserfaring. Jeg har funnet ut at rammefaktorer og materialvalg kan være begrensende, men også ledende for det kreative arbeidet. Ved å gjennomføre og analysere resultatene fra en spørre-undersøkelse rettet mot lærere som underviser i valgfaget Design og redesign, har jeg kommet frem til ulike mulighetsrom for å jobbe med smykker og metallarbeid innen design og redesign.
Jeg har benyttet meg av en blandet metode for å drøfte undersøkelsens problemstillinger. Etiske spørsmål om materialbruken er bærekraftig eller ikke har preget min prosess. Kritisk realisme er det vitenskapelige ståstedet for denne mastergrads-avhandlingen. Undersøkelsen har blitt ledet av to problemstillinger I hvilken grad arbeides det med smykker og metall i valgfaget Design og redesign? og Hvordan kan smykke- og metallarbeid inkluderes i valgfaget Design og redesign i et bærekraftig perspektiv?
Undersøkelsen har vist at respondentenes erfaring, prioritering og tilgjengelig utstyr kan være avgjørende faktorer for om det undervises i smykke- og metallarbeid eller ikke. Flere respondenter uttrykker at de benytter seg av gjenbruksmaterialer når de arbeider med smykker, som i mange tilfeller er metall, gummi og plast. Respondentene bruker ofte gjenbruksmaterialer når de arbeider med metall, men underviser sjeldent om smykker og metall i samme kontekst. Det er flest jenter som har valgfaget Design og redesign, og det er flest kvinner som underviser i faget.
I drøftingen stilles det spørsmål om samfunnsstrukturer og rammefaktorer i ungdomsskolen som kan påvirke materialbruk i valgfaget Design og redesign. Resultatene fra undersøkelsen har vært grunnlaget for det praktisk-estetiske arbeidet, som har som mål å bidra til refleksjonen. I de praktisk-estetiske smykkedesignene tar jeg utgangspunkt i ulike materialer for å kunne vise noe om mulighetene som fins for smykke- og metallarbeid i valgfaget Design og redesign i et bærekraftig perspektiv. | en_US |
dc.description.abstract | In this Master's thesis the focus is placed on the elective course Design and Redesign, in the context of the Norwegian secondary school. The inspiration for this research has been found in my own work with jewelry design, in combination with my teaching experience. I have found that the frame factors and material choices can be limiting, but ultimately lead to creative work. By designing and analyzing the results of a questionnaire targeted at teachers who teach the elective course Design and Redesign, I have come across many different possibilities for working with jewelry and metalwork within design and redesign.
I have used a mixed method analysis to discuss the area of interest. Ethical questions about the sustainability of different materials has influenced my process. However critical realism was the scientific point of view applied to this master thesis. My exploration has been led by two research questions: To what extent is jewelry and metal worked with in the elective course Design and Redesign?, and, How can jewelry and metalwork be included in the elective course Design and Redesign, within a sustainable perspective?
The study has shown the respondents’ experience, prioritization and available equipment could be the deciding factors determining whether jewelry and metalwork is taught or not. The respondents have indicated that they often reuse materials when working with jewelry, such as metal, rubber and plastic. The majority of the respondents reuse materials in tasks related to metalwork, however rarely teach about metal and jewelry in the same context. The students who have chosen the elective course Design and Redesign are predominantly female, and the subject is mostly taught by women.
The discussion questions the societal structures and framework factors in schools that can affect the use of materials in the elective course Design and Redesign. Based on the results from the research, I have explored various practical aesthetic designs, which attempts to comment on those results. The practical aesthetic designs have been created in various materials to showcase the possibilities of working with jewelry and metalwork, within a sustainable perspective, in the elective course Design and Redesign. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2018 | |
dc.subject | Smykker | en_US |
dc.subject | Metall | en_US |
dc.subject | Materialkunnskap | en_US |
dc.subject | Bærekraft | en_US |
dc.subject | Redesign | en_US |
dc.title | Smykke- og metallarbeid i valgfaget Design og redesign: I et bærekraftig perspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |