dc.contributor.advisor | Berg, Ine Therese | |
dc.contributor.advisor | Bryhn, Anne | |
dc.contributor.author | Thygesen, Stina Riebe | |
dc.date.accessioned | 2021-06-30T07:12:33Z | |
dc.date.available | 2021-06-30T07:12:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2762449 | |
dc.description.abstract | Med denne studien henvender jeg meg til alle som er interesserte i nye bevegelser i scenekunstfeltet. Særlig henvender den seg til de som arbeider spesifikt med muntlig fortellerkunst. Studien tar for seg det spirende kulturelle fenomenet personlige fortellinger og undersøker hvorfor det har blitt så populært. Basert på deltakende observasjon av de tre scenekunstkonseptene StorySLAM, Mortified og Salonghistorier i tillegg til kvalitative forskningsintervju med arrangørene, fortellere og publikummere av disse tre scenekunstkonseptene, har jeg trukket ut de aspektene jeg anser som mest fremtredende for populariteten av dette fenomenet og diskutert dem i lys av relevant teori og andre empiriske eksempler fra fagfeltet. Gjennom dette arbeidet kom jeg fram til fire hovedaspekter: 1) Interaksjon, 2) Det autentiske, 3) Det sosiale og 4) Det skamfulle | en_US |
dc.description.abstract | With this study I am addressing those who are interested in new movements within the performing arts. In particularly, the study addresses those who work with storytelling. The study focuses on the aspiring cultural phenomenon personal experience narratives and why this has become so popular over the past few years. Based on participant observation of StorySLAM, Mortified and Salonghistorier and qualitative research interviews with the organizers, storytellers and audiences of these three concepts, I have expanded on those aspects I consider as most relevant for the popularity of this phenomenon and discussed them in the context relevant theory and other empirical examples within the field. Through this study I extracted four main aspects: 1) Interaction, 2) The authentic, 3) The social and 4) The shameful. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2018 | |
dc.subject | Personlige fortellinger | en_US |
dc.subject | Scenekunst | en_US |
dc.subject | Fortellerkunst | en_US |
dc.title | Personlige fortellinger: En studie av en spirende kulturell trend | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |