Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaakonsen, Peter
dc.contributor.advisorStrand, Ingri
dc.contributor.authorHoebeke, Stephanie
dc.date.accessioned2021-06-29T12:00:56Z
dc.date.available2021-06-29T12:00:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762347
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet til realfagene, men det har også vært knyttet til fagene Kunst og håndverk, Musikk og Samfunnsfag. Det har blitt mer satsing på algoritmisk tankegang og programmering i grunnskolen fra et internasjonalt perspektiv. Hovedargumentene for undervisning i programmering er at elevene må dannes og utdannes til et samfunn der digital teknologi stadig blir viktigere. I tillegg må elevene lære å skape teknologi, ikke kun skape med teknologi. Konseptet med kreativ koding har vært knyttet til en kontekst hvor uttrykk er viktigere enn funksjon, og hvor programmering har blitt referert til som et nytt materiale. Nye programmeringsplattformer har blitt utviklet og utvikles fortsatt, noe som gjør det enklere for barn og kunst studenter å lære seg å programmere. Med dette som utgangspunkt har jeg valgt å undersøke følgende problemstilling: Hvilke mulige årsaksforklaringer kan belyse hvorfor programmering skal implementeres i kunst og håndverk på grunnskolen? I formulering av problemstillingen, forskningsstrategien og strukturen for drøftingen har jeg benyttet kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted og rammeverk. For å besvare problemstillingen har empirien blitt innhentet ved hjelp av en blandet metode bestående av fire semistrukturerte forskningsintervju og en praktisk-estetisk undersøkelse gjennom research by design. Undersøkelsene har foregått parallelt og har komplementert hverandre. Basert på undersøkelsene ble det observert en uoverensstemmelse mellom fokuset til fagfeltet i Kunst og håndverk og det skolepolitiske. I tillegg kan dagens rammefaktorer innen kunst- og håndverksutdanningen gjøre det vanskelig for at programmering skal bli en del av faget. Likevel viste undersøkelsen at programmering har mye å tilby faget. Programmering gir elevene mulighet til å skape med teknologi innen mange forskjellige domener innen kunst og design. Det kan brukes som et verktøy for å forbedre fagets egenart der elevene får muligheten til dybdelæring innen sentrale begreper i Kunst og håndverk. I tillegg kan programmering belyse og styrke det algoritmiske i faget. Elevene kan få kjennskap til ulike materialer og et komplekst designbegrep. Programmeringen kan også bidra til et kunst- og håndverksfag som relaterer seg til elevenes hverdag, det kan hjelpe elevene til å utvikle en etterspurt ferdighet i fremtiden, samtidig som det gir mulighet for å styrke kritiske demokratiske skapeferdigheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2019
dc.subjectFagdidaktikken_US
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.subjectProgrammeringen_US
dc.subjectKunst og håndverken_US
dc.titleProgrammering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel