Show simple item record

dc.contributor.advisorKunnikoff, June Oline
dc.contributor.advisorMathiesen, Ilmi Gutzeit
dc.contributor.authorBondestad, Rita
dc.date.accessioned2021-06-28T09:01:38Z
dc.date.available2021-06-28T09:01:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761530
dc.description.abstractAvhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen. I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av tid. Skolene har selv mulighet til å organisere tiden de har tilgjengelig i Kunst og håndverk etter egne behov og ønsker. Avhandlingen setter fokus på hvilke konsekvenser organisering av tid kan ha for gjennomføringen av et praktisk fag som Kunst og håndverk. Det er tatt utgangspunkt i dybdelæring og progresjon på grunnlag av Stortingsmelding 28. og den pågående fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Her fokuseres det på økt satsting på overnevnte fag. Avhandlingen belyser problemområdet gjennom forskningsspørsmålet; - Hvordan organiseres tid som rammefaktor Kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvordan påvirker dette undervisningens progresjon og dybdelæring? Undersøkelsen ble gjort med utgangspunkt i kvalitative forskningsintervju av tre skoleledere og tre lærere i Kunst og håndverk, og belyser formasjon om fagets organisering ved skolene, med tanke på tid, dybdelæring og progresjon i Kunst og håndverk. Kritisk realisme er brukt som vitenskapelig ståsted i avhandlingen, og fremhever problemområdets relevans i et samfunnsaktuelt perspektiv gjennom aktør/struktur dualismen. Videre diskusjon er gjort rundt følgende tema, En time overført til barnetrinnet og Tid nok til dybdelæring? Her diskuteres progresjon som følge av redusert timeantall på ungdomskolen, og dybdelæring med fokus på nok tid til hver elev. Den praktisk estetiske tilnærmingen består av arbeid med tegning, med utgangspunkt i mål fra nåværende læreplan og fagfornyelsens kjerneelement. Arbeidet diskuteres videre opp mot tidsbruk og min egen dybdelæring og progresjon underveis i prosjektet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2019
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.subjectProgresjonen_US
dc.subjectKunst og håndverken_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectTidsbruken_US
dc.titleTid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record