dc.contributor.advisor | Kunnikoff, June Oline | |
dc.contributor.advisor | Mathiesen, Ilmi Gutzeit | |
dc.contributor.author | Bondestad, Rita | |
dc.date.accessioned | 2021-06-28T09:01:38Z | |
dc.date.available | 2021-06-28T09:01:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2761530 | |
dc.description.abstract | Avhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen.
I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av tid. Skolene har selv mulighet til å organisere tiden de har tilgjengelig i Kunst og håndverk etter egne behov og ønsker. Avhandlingen setter fokus på hvilke konsekvenser organisering av tid kan ha for gjennomføringen av et praktisk fag som Kunst og håndverk. Det er tatt utgangspunkt i dybdelæring og progresjon på grunnlag av Stortingsmelding 28. og den pågående fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Her fokuseres det på økt satsting på overnevnte fag. Avhandlingen belyser problemområdet gjennom forskningsspørsmålet;
- Hvordan organiseres tid som rammefaktor Kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvordan påvirker dette undervisningens progresjon og dybdelæring?
Undersøkelsen ble gjort med utgangspunkt i kvalitative forskningsintervju av tre skoleledere og tre lærere i Kunst og håndverk, og belyser formasjon om fagets organisering ved skolene, med tanke på tid, dybdelæring og progresjon i Kunst og håndverk. Kritisk realisme er brukt som vitenskapelig ståsted i avhandlingen, og fremhever problemområdets relevans i et samfunnsaktuelt perspektiv gjennom aktør/struktur dualismen. Videre diskusjon er gjort rundt følgende tema, En time overført til barnetrinnet og Tid nok til dybdelæring?
Her diskuteres progresjon som følge av redusert timeantall på ungdomskolen, og dybdelæring med fokus på nok tid til hver elev. Den praktisk estetiske tilnærmingen består av arbeid med tegning, med utgangspunkt i mål fra nåværende læreplan og fagfornyelsens kjerneelement. Arbeidet diskuteres videre opp mot tidsbruk og min egen dybdelæring og progresjon underveis i prosjektet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2019 | |
dc.subject | Dybdelæring | en_US |
dc.subject | Progresjon | en_US |
dc.subject | Kunst og håndverk | en_US |
dc.subject | Fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | Tidsbruk | en_US |
dc.title | Tid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |