• Barnefamilienes hverdagsliv i Norge 2021 

      Egeland, Cathrine; Pedersen, Eirin; Nordberg, Tanja H.; Ballo, Jannike G. (FoU-resultat;2021:06, Working paper, 2021-10-11)
      Barnefamilier i Norge i dag har et relativt hektisk hverdagsliv med foreldre i lønnet arbeid som samtidig skal ta seg av husholdningsoppgaver, matlaging og følge opp barnas fritidsaktiviteter. Familiene har stramme tidsskjema ...
    • Betydningen av vanlig arbeid for samfunnsinkludering av barn og unge. En avgrenset sammenstilling av forskningsbasert kunnskap. 

      Frøyland, Kjetil; Pedersen, Eirin (AFI FoU-resultater;07, Research report, 2019-08)
      På tross av mange satsinger innenfor flere velferdssektorer framstår marginaliseringen av unge som en vesentlig både norsk og internasjonal utfordring, og en stadig større andel sliter med å fullføre skole og finne arbeid. ...
    • Følgeevaluering av «Familie for første gang». Delrapport 2: Prosjektfase 2017 - 2018 

      Pedersen, Eirin; Nilsen, Wendy (AFI FoU-resultater;10/2018, Research report, 2019-01-03)
      Dette er den andre av to delrapporteringer fra prosessevalueringen. Denne delrapporten følger utprøvingen i oppstartsfasen mellom våren 2017 og våren/sommeren 2018. Rapporten inneholder både kvalitative intervju samlet ...
    • Hverdagsliv og familieliv i Norge i 2020 

      Pedersen, Eirin; Egeland, Cathrine (AFI FoU-resultat;2020:01, Research report, 2020-03)
      I denne studien har vi undersøkt barnefamiliers hverdag, gjennom 15 semi-strukturerte intervjuer med barnefamilier i og i nærheten av Oslo. Vi finner at barnefamilienes hverdag er preget av krevende hverdagslogistikk, ...
    • Ro og råkjør: innblikk i familiers hverdagsliv under covid-19-nedstengningen 

      Pedersen, Eirin; Egeland, Cathrine (AFI FoU-resultater;2020:05, Working paper, 2020-10)
      I dette notatet gir vi en beskrivelse av hverdagslivet i norske barnefamilier under covid-19- nedstengningen av Norge fra mars til juni 2020, da barnehager, skoler og skolefritidsordninger (SFO) var stengt. Analysen er ...