Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristiansen, Bjørg
dc.contributor.authorHolmberg, Vigdis
dc.contributor.authorErichsen, Torunn
dc.contributor.authorVågan, Andre
dc.date.accessioned2021-01-26T16:49:21Z
dc.date.accessioned2021-03-03T08:57:47Z
dc.date.available2021-01-26T16:49:21Z
dc.date.available2021-03-03T08:57:47Z
dc.date.issued2020-09-07
dc.identifier.citationChristiansen, Holmberg, Erichsen, Vågan. Helsepedagogikk – fra begrep til praksis i helsefagutdanninger: Hva kjennetegner studentenes erfaringer?. UNIPED. 2020en
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9828
dc.description.abstractHelsepedagogikk er et sammenfattende begrep for læring, veiledning og undervisning av pasienter som hjelp til å mestre sykdom og fremme helse. Helsepedagogiske ferdigheter fremtrer i læreplaner til bachelorutdanningene i ergoterapi, sykepleie og fysioterapi. Basert på funn i en kvalitativ studie diskuterer artikkelen hvordan helsefagstudenter fra disse utdanningene erfarer sammenhengen mellom teoretisk undervisning og helsepedagogiske ferdigheter i praksisstudier. Selv om helsepedagogiske tema ble belyst i den teoretiske delen av utdanningen, savnet studentene mer sammenheng og forankring av helsepedagogiske ferdigheter i kliniske studier. Studien viser at bachelorutdanningene i ergoterapi, sykepleie og fysioterapi bør styrke sammenhenger (koherens) mellom teoretiske og praktiske læringsaktiviteter i denne tematikken. Artikkelen avslutter med å vise til behov for videre forskning.en
dc.description.abstractHealth education is regarded as a concept for learning, counseling and teaching of patients that enable them to cope with illness and improve their health. Thus skills in health education is part of the curriculum of baccalaureate degree programs within nursing, as well as physical and occupational therapy. From findings in a qualitative study the article discusses how health care students experience the coherence between theoretical studies of health education and development of pedagogical skills during practical studies. Although topics within health education are addressed in the theoretical part of their education, the students asked for more coherence and anchoring of key pedagogic skills during clinical studies. The study shows that the bachelor programs in occupational therapy, nursing and physiotherapy should strengthen the coherence between theoretical and practical learning activities in this theme. At last the article points to needs for further research.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;Årgang 43, nr. 3-2020
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPasientundervisningen
dc.subjectHelsefagstudenteren
dc.subjectSammenhengeren
dc.subjectHelsepedagogiske ferdigheteren
dc.subjectPatient educationen
dc.subjectHealth care studentsen
dc.subjectCoherenceen
dc.subjectPedagogical skillsen
dc.titleHelsepedagogikk – fra begrep til praksis i helsefagutdanninger: Hva kjennetegner studentenes erfaringer?en
dc.title.alternativePatient education – from conceptual understanding to practical competence in health education bachelor studies: What characterizes the students’ experiences?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-26T16:49:21Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-03-06
dc.identifier.cristin1829495
dc.source.journalUNIPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License