dc.contributor.author | Augland, Hanne | |
dc.contributor.author | Arntzen, Erik | |
dc.date.accessioned | 2020-12-16T13:38:54Z | |
dc.date.accessioned | 2021-02-19T09:07:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-16T13:38:54Z | |
dc.date.available | 2021-02-19T09:07:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Augland H, Arntzen E. Navngiving og emergens av stimulusekvivalensklasser hos barn. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2020;47:127-146 | en |
dc.identifier.issn | 0809-781X | |
dc.identifier.issn | 2703-7622 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9626 | |
dc.description.abstract | Rollen navngivning har ved emergens av ekvivalensklasser har lenge vært omdiskutert. Navngiving har blant annet blitt foreslått som unødvendig, men med en mulig fasiliterende rolle. I den presenterte studien deltok fem barn mellom fem og seks år. Det ble benyttet to ulike stimulussett med tre klasser og tre medlemmer i hver. Treningen ble gjennomført med en many-to-one (AC og BC relasjoner) treningsstruktur. Etter at barna gjennomgikk en fase på 500 trials uten å ha etablert AC relasjonene (Fase 1), ble de trent i enten homogen eller heterogen navngivning av stimuli (Fase 2). Fase 3 bestod av ny betinget diskriminasjonstrening før det ble testet for emergente relasjoner i siste fase. Resultatene på testen viser at tre av tre barn responderte i henhold til kriteriet i homogen betingelse, mens en av to gjorde det samme i heterogen betingelse, enten i første eller andre testrunde. Resultatene viser at navngivning kan ha en fasiliterende rolle og at homogen navngivning er mer effektivt enn heterogen i så måte. | en |
dc.description.abstract | The role of naming in the emergence of equivalence classes has long been debated. Naming has been suggested as unnecessary, but with a possible facilitating role. The presented study included five children between the ages of five and six. Two different stimulus sets with three 3-member classes were used. The training was carried out with a many-to-one (AC and BC relations) training structure. After the children underwent a phase of 500 trials without having established the AC relations (Phase 1), they were trained in either homogeneous or heterogeneous naming of stimuli (Phase 2). Phase 3 consisted of new conditional-discrimination training before tests for emergent relations in the last phase. The results of the test show that three out of three children responded according to the criterion in a homogeneous condition, while one in two did the same in a heterogeneous condition, either in the first or second test round. The results show that naming can have a facilitating role and that homogeneous naming is more effective than heterogeneous in that sense. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Norsk Atferdsanalytisk Forening | en |
dc.relation.ispartofseries | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2020) | |
dc.relation.uri | http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=834 | |
dc.subject | Stimulusekvivalenser | en |
dc.subject | Homogen navngivning | en |
dc.subject | Heterogen navngivning | en |
dc.subject | Matching-to-sample | en |
dc.subject | Many-to-one | en |
dc.subject | Barn | en |
dc.subject | Stimulus equivalences | en |
dc.subject | Homogenous naming | en |
dc.subject | Heterogenous naming | en |
dc.subject | Children | en |
dc.title | Navngiving og emergens av stimulusekvivalensklasser hos barn | en |
dc.title.alternative | Giving Names to Stimuli and Emergence of Stimulus Equivalence in Children | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-12-16T13:38:54Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1860600 | |
dc.source.journal | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA) | |