dc.contributor.advisor | Hovik, Sissel | |
dc.contributor.advisor | Haldar, Marit | |
dc.contributor.author | Høydal, Øyunn Syrstad | |
dc.date.accessioned | 2021-02-12T11:23:22Z | |
dc.date.available | 2021-02-12T11:23:22Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8364-157-8 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8364-291-9 | |
dc.identifier.issn | 2535-5414 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9531 | |
dc.description.abstract | Til tross for at norsk statsforvaltning er pålagt å evaluere og har drevet utstrakt
evalueringsvirksomhet i mer enn 30 år, finnes det liten kunnskap om konsekvensene av
denne virksomheten. Denne avhandlingen er et bidrag til mer kunnskap om slike
evalueringers konsekvenser eller innflytelse. Avhandlingen er avgrenset til evaluering i
regi av direktorater innenfor det sosialpolitiske feltet. Direktoratene er viktige i
evalueringssammenheng fordi de er faglige rådgivere for departementene, men også bidrar
med kunnskapsoverføring til underliggende etater, media og allmenheten. I tillegg har
direktoratene en sentral rolle i oppfølgingen av statlige tiltak og satsinger.
Evaluering er tradisjonelt betraktet som en metode eller et verktøy for vurdering. I denne
avhandlingen kombineres dette perspektivet med et sosialkonstruktivistisk syn på
evaluering. Det vil si at evaluering anerkjennes som en potensielt samfunnsnyttig metode,
men også betraktes som en aktivitet med stor symbolsk betydning. Gjennom evaluering
viser norske myndigheter hvilke verdier og idealer som er viktige i samfunnet. Sammen
bidrar disse to perspektivene til å forklare evalueringenes rolle i forvaltningen og
evalueringenes innflytelse.
Avhandlingen bygger på intervjuer med byråkrater, på en spørreundersøkelse med
deltakere fra seks direktorater, og på sekundærdata om Norges flerårige deltakelse i PISA.
Avhandlingen består av tre artikler som undersøker evalueringers innflytelse fra ulike
perspektiver. Artikkel én undersøker den brede samfunnsmessige og politiske innflytelsen fra
Norges mangeårige deltakelse i PISA (Programme for International Student Assessment).
Konsekvensene av denne deltakelsen tolkes som et resultat av PISA som et verktøy eller en
metode som bidrar med kunnskap som får klare konsekvenser for norsk politikk og
samfunnsliv. Samtidig sees PISAs innflytelse også som et resultat av norske myndigheters
ønske om å framstå som endringsvillige og handlekraftige. Artikkel to undersøker den
instrumentelle eller direkte innflytelsen fra direktoratenes evalueringer på politiskadministrative
beslutninger. Funnene viser at evaluering har direkte påvirkning på slike
beslutninger. Dette forklares ut fra byråkratenes deltakelse i evalueringsprosessen og den
praktisk nyttige kunnskapen dette resulterer i. Artikkel tre undersøker betydningen av
evalueringenes bidrag til ny kunnskap i form av nye ideer eller perspektiver, videre om hvilke
typer data som bidrar til slik læring, og om dette er data i overensstemmelse med
evidensbevegelsens metodologiske idealer. Funnene viser at evaluering er en viktig
kunnskapskilde for byråkratiet og at kvalitative evalueringsmetoder i størst grad bidrar til nye
ideer og perspektiver.
Til sammen bidrar artiklene med ny kunnskap om hvordan byråkratene selv opplever
evalueringenes innflytelse, og samtidig med innsikt i de langsiktige og komplekse
virkningene av den internasjonale PISA-evalueringen. Samlet sett bidrar avhandlingen med
ny kunnskap om konsekvensene av evalueringene som gjennomføres i regi av de
sosialpolitiske direktoratene. Avhandlingen viser også at evalueringer utført av norske
myndigheter ikke bare bør forstås ut fra deres praktiske funksjoner, men også i lys av deres
symbolske betydning. | en |
dc.description.abstract | Despite the fact that Norwegian ministries and agencies have been evaluating for more than
30 years, little is known about the consequences of this activity. This dissertation is a
contribution to increasing the knowledge of the impact or influence of these evaluations. The
dissertation is limited to agencies within the field of social policy. The agencies play an
important role in today's knowledge-based policy, and social policy is one of the areas where
Norwegian authorities evaluate most extensively.
Evaluation may be viewed as a method for planning and developing social improvements.
Evaluation could also be seen as a societal phenomenon, as an omnipresent, powerful and
inescapable trend. These two perspectives represent different academic traditions. In this
dissertation, evaluation is both acknowledged as a potentially useful method and a societal
phenomenon and symbol of the values of society. Together, these two perspectives help
explain the role of evaluations in Norwegian public administration and their influence.
The dissertation consists of three articles that examine the influence of evaluations from
different perspectives. Article one examines the broad societal and political influence of
Norway’s long-term participation in the International Student Assessment (PISA) programme.
The massive influence of the PISA evaluation is explained as a consequence of the evaluation
being both a method – with results affecting Norwegian policy – and a result of the symbolic
role of PISA, which reflects the values of society. Article 2 examines the instrumental or
direct influence from evaluations in political-administrative decisions. In Article 3, the
relationship between the ideal EBP methodological approaches and policymakers’ perception
of the impact of evaluations is investigated. The aim is twofold. First, to assess policymakers’
belief in evaluations as a source of new ideas and policies. Second, to examine whether this
belief depends on methodological ideals from the evidence hierarchy. The civil servants
report strong belief in evaluations’ impact on policy and development of new ideas –
however, this is more or less independent of the type of methodological approach used.
Exceptions are workshops, conferences and similar events, evaluation using observational
data, and evaluations conducted with the intention of obtaining new knowledge.
The articles are based on interviews with Norwegian civil servants and a survey of
participants from six agencies within the field of social policy.
Overall the dissertation reveals that the evaluative activity in Norwegian agencies does
influence both policy and society. The study contributes new knowledge about how the
bureaucrats themselves experience the influence of evaluations and reveals how a double
perspective on evaluations could lead to a better understanding of the influence of the
international PISA evaluation and evaluation in general. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.relation.ispartofseries | OsloMet Avhandling 2019;Nr 9 | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 3.0 United States | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ | * |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en |
dc.subject | Statsforvaltning | en |
dc.subject | Evaluering | en |
dc.subject | Direktorater | en |
dc.subject | Byråkrater | en |
dc.subject | Byråkratier | en |
dc.subject | Politikk | en |
dc.subject | Konseksenser | en |
dc.subject | PISA | en |
dc.subject | Programme for International Student Assessment | en |
dc.title | Evaluering – symbol og metode | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |