Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAudunson, Ragnar Andreas
dc.contributor.authorRiste, Marianne
dc.contributor.authorStrøm, Thomas Christian
dc.date.accessioned2011-09-02T12:42:12Z
dc.date.available2011-09-02T12:42:12Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/945
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er hvordan norsk bibliotekvesen (folkebibliotek og fag- og forskningsbibliotek) kan gi studenter i fengsel et bedre tjenestetilbud enn de får i dag. Det teoretiske grunnlaget er hentet fra sentrale teoretikere på bibliotekarens rolle overfor studenter, på læringsteorier og på marginaliserte grupper i samfunnet. Empirien er basert på intervjuer med til sammen 21 respondenter fra fengselsbibliotek, universitets- og høgskolebibliotek, skoleavdelingen i fengselet og Kriminalomsorgen. Undersøkelsene viser stort forbedringspotensial i bibliotektilbudene, blant annet på aktørenes tverrfaglige samarbeid. Studenter i fengsel har et utilfredsstillende læringsmiljø og begrenset tilgang til bibliotekressurser.nob
dc.description.abstractThe subject of the thesis is how the Norwegian library system (public libraries and academic and research libraries) can give students in prison better services than today. The theoretical approach is drawn from key theorists in the librarians role towards students, on learning theories, and on marginalized groups in society. The empirical study is based on interviews with a total of 21 informants from prison libraries, university and college libraries, school departments in prisons and The Norwegian Correctional Services. The studies reveal a big potential for improvement in the library services and inter-disciplinary collaboration. Students in prison have an unsatisfactory learning environment and limited access to library resources.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo. Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfagen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320en_US
dc.subjectFengselsbiblioteken_US
dc.subjectFengselen_US
dc.subjectFengselsstudenteren_US
dc.subjectBiblioteken_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectStudenteren_US
dc.titleFra boktralle til veiledning : bibliotektjenester til studenter i norske fengsleren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel