• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brukere som informanter i tilsynsarbeid - om fylkesmennenes erfaringer med å anvende brukere som informanter i ROP-tilsynet

Hartvedt, Rigmor
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Hartvedt_SSA_2020.pdf (1.721Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9448
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [245]
Abstract
Denne masterstudien handler om brukermedvirkning i statlig tilsyn med tjenester til kommunenes

innbyggere. Tilsynet gjaldt kommunens tjenester til personer med samtidig rusproblem og psykisk lidelse

(ROP-tilsynet). Brukermedvirkning i tilsynsarbeid er et relativt nytt og hittil lite utprøvd område for

tilsynsmyndighetene. Formålet med studien var å beskrive og drøfte fylkesmennenes erfaringer; hvordan

planla de tilsynet for å legge til rette for brukermedvirkning, hvordan vurderte de utbyttet, og hvilke føringer

og barrierer peker de på for brukermedvirkning i tilsynsarbeid?

Studien bygger på data fra Helsetilsynets spørreundersøkelse om ROP-tilsynet (besvart av 16 av 16

fylkesmenn) om erfaringer med brukere som informanter; Helsetilsynets veileder for tilsynet; og

invitasjonsbrevene til brukerne. Disse er analysert kvalitativt ved bruk av en kombinasjon av tematisk og

teoridrevet analyse.

Resultatene viser at fylkesmennene stort sett opplevde forberedelser og gjennomføring av intervjuer med

brukerne som positivt. De anerkjente også brukernes kunnskap som verdifull. Når det gjaldt det konkrete

utbyttet relatert til selve tilsynsarbeidet, viser funnene et mer nyansert bilde. Informasjonen fra brukere

hadde nytteverdi for spissing av temaer til de videre intervjuene med ansatte i de kommunale tjenestene,

men når det gjaldt synliggjøring av brukerperspektivet i tilsynsrapportene, erfarte flere at det var vanskelig

å nyttiggjøre seg informasjonen. Hensyn til personvern ble trukket frem som en barriere. Opplevelsen av

begrenset utbytte ble også knyttet opp til tidsbruken, og det ble fremhevet at brukermed-virkning er

ressurskrevende. Prosedyrer for tilsynsarbeidet er basert på Helsetilsynets veileder, og tekstanalyse av

denne peker på en viktig kontekst for tilsynsarbeidet som kan ha betydning for fylkesmennenes

vurderinger. Brukermedvirkningen var på et konsulterende nivå; brukere skulle intervjues, men veilederen

var ellers uklar på konkretisering av hvordan informasjonen fra brukerne skulle anvendes.

Studien har implikasjoner for videre utvikling av tilsynsmetoder med brukermedvirkning da den viser at det

er behov for mer refleksjon om hva brukermedvirkning er og hvordan medvirkning kan praktiseres innenfor

rammene av statlig tilsynsarbeid.
Description
Master i sosialfag
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit