Hva betyr det for parforholdet å være fosterforeldre?
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hva det betyr for parforholdet å være
fosterforeldre. Empirien består av seks kvalitative intervjuer med fosterforeldre om deres
parforhold. Hvilke mønster ser ut til å utvikle seg etter fosterbarnet flytter inn? Hvordan er
det å ivareta parrelasjonen i kombinasjon med å være fosterforeldre? Er parforhold tema i
samtaler med barneverntjenesten? Hvilke forståelsesformer har barneverntjenesten? Dette er
noen av spørsmålene studien reiser, og intensjonen er å løfte frem fosterforeldrenes
erfaringer. Fosterforeldreskapet og de interpersonlige relasjonene ses i en samfunnsmessig
kontekst, og modernitetsteoretiske perspektiver på familien danner oppgavens teoretiske
rammeverk.
Studien tar for seg tre analytiske temaer: fosterforelderskapet som felles prosjekt og
mestringsstrategier i fosterforeldreskapet. Videre barnevernets praksis og forståelsesformer,
og hvilken betydning disse kan ha for balansen i fosterforeldreskapet, og dermed for
fosterbarnets omsorgsbetingelser.
I utgangspunktet har fosterforeldrene et mål om å ha fosterforeldreskapet som et felles
prosjekt. Studien viser at frikjøp fra annet arbeid som i hovedsak gjelder for kvinner, påvirker
parforholdets dynamikk, og at måten fosterforeldrene fordeler arbeidsoppgaver fra starten av
setter presedens for videre praksis. I parene som har komplementære roller utvikler det seg en
ubalanse mellom kjønnene, med særlig merbelastning for kvinnene. Det viser seg å bli
vanskelig å realisere målet om å være fosterforeldre som et felles prosjekt, og opplevelse av
ensomhet blir trukket frem av kvinner i frikjøp. Studien viser også at slitenhet i
fosterforeldreskapet påvirker parforholdet på ulike måter. En kontrast i empirien er et fåtall
som i utgangspunktet praktiserer mer likestilt arbeidsdeling i paret. Her ser det ut til at det i
større grad er mulig å realisere planen om å være fosterforeldre som et felles prosjekt, noe
som også ser ut til å virke styrkende for og fosterforeldreskapet og for parforholdet. Videre
ser vi hvordan fosterforeldre drar nytte av hverandre for opplevelse av mestring, og hvordan
noen holdninger ser ut til å virke opprettholdende for parforholdet. Det ser ut til at
barneverntjenesten har et barnesentrert fokus i fosterhjemsarbeidet og lite oppmerksomhet på
parforholdet, og at fostermors rolle idealiseres i relasjonene til fosterbarnet. Denne praksisen
ser ut til å begrense fosterforeldrenes mulighet til å være fosterforeldre som et felles prosjekt.
Description
Master i familiebehandling