Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosen, Guri
dc.contributor.authorMelgaard, Oda Marie
dc.date.accessioned2021-01-20T08:40:15Z
dc.date.available2021-01-20T08:40:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9357
dc.descriptionMaster i sosialfagen
dc.description.abstractThis thesis is about the General data protections regulation (GDPR) in public sector, in the Norwegian local governance. My research question for this thesis is: “What challenges does a local governance experience when it comes to implementing and following up on GDPR? The new Personal Data Act and GDPR came into force on 20 of July 2018 in Norway. Many local governances found that there is a large amount of personal data, and it is challenging for them to have a secure data system for personal data. GDPR protects fundamental rights of natural persons, and their right to personal data. After the new law was implemented, two Norwegian local governances received large fees from the Norwegian Data Protection Agency due to breaches of GDPR. The theoretical framework for this thesis is implementation theory and organizational theory. I discovered through qualitative method, that the local governance had challenges in its implementation process, based on the implementation variables of Van Meter and Van Horn. The implementation process of the GDPR was also structured hierarchically within the organization. The local governance has been in a merger with two other local governances. This turned out to have an impact on the implementation process. This created challenges for the culture of the public organization.en
dc.description.abstractDen nye personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR) trådte i kraft 20.juli 2018 i Norge. Dette medførte et mer utfyllende og mer forklarende lovverk enn det vi hadde hatt tidligere. I takt med det nye lovverket, økte individers oppmerksomhet og bevissthet, rundt hvilke rettigheter de besitter når de deler sine personopplysninger. Dette har medført et større press og strengere krav til både offentlig og privat sektor. Videre har dette skapt en større bevissthet for virksomheter, og behovet for å behandle personopplysninger slik de skal med hjemmel i norsk lov. Mange norske kommuner har hatt utfordringer, når det kommer til å ha gode systemer for oppbevaring personopplysninger og behandle disse på riktige måte. Mange kommuner opplever at det er store mengder personopplysninger, og det er utfordrende for dem å ha sikre datasystemer, slik at man kan redusere eventuelle avvik og risiko. Datatilsynet har blitt strenger i form av gebyrer, som omfatter store beløp for kommunene, dersom det er store avvik. Ved brudd på personopplysningsloven og GDPR. Oslo og Bergen kommune har mottatt store gebyrer, grunnet brudd på lovverket. Dette har vært mye i media det siste året, og har hatt en avskrekkende effekt på andre kommuner. Det er en betydelig forskjell i størrelsen på kommunen i Norge, og dette vil også påvirke mengden personopplysninger som en kommune behandler. Større kommuner vil ha større mengder personopplysninger å behandle, men disse kommune har ofte flere disponible ressurser, i form av økonomiske og menneskelig kapital. I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i en kommune, som etter årsskifte ble slått sammen med to andre kommuner. Dette har medført utfordringer i iverksettingsprosessen og oppfølgingen av GDPR i kommunen. Min problemstilling for denne oppgaven er som følgende: «Hvilke utfordringer er det en kommune står ovenfor når det kommer til iverksetting og oppfølging av GDPR?»en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectPersonvernen
dc.subjectOrganisasjonsteorien
dc.subjectPersonopplysningslovenen
dc.subjectPersonvernforordningenen
dc.titlePersonvernforodningen i et iverksettingsperspektiv - i kommunal sektoren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel