dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å gi innblikk i hvordan tillitsbasert styring og ledelse praktiseres i
Osloskolen i bydel Alna. Tillitsreformen ble vedtatt av bystyret i Oslo kommune i 2017. Tankegangen bak
en slik type styringsform har vært at tillit skal være et bærende prinsipp, strategi og arbeidsform i styring og
ledelse i Oslo kommune. Vi har derfor formulert problemstillingen slik; Hvordan praktiseres tillitsbasert
styring og ledelse i Osloskolen i bydel Alna? For å avgrense studiets omfang har vi trukket frem noen
sentrale punkter fra byrådssak 1055/17 og formulert fire forskningsspørsmål;
1) Hvordan forstås begrepene tillit og tillitsbasert styring og ledelse blant lederne og lærerne?
2) På hvilken måte har implementeringen av tillitsreformen endret detaljstyringen ved skolene?
3) Hvordan oppleves kommunikasjonen mellom lederne og lærerne, og hvilke utfordringer møter de på?
4) Hvilke muligheter har lærerne for å utvikle sin kompetanse?
Masteroppgaven er basert på en kvalitativ metode. Det ble foretatt åtte intervjuer, hvorav tre skoleledere og
fem lærere delte sine personlige erfaringer og opplevelser om deres arbeidshverdag. Teoretisk bygger
oppgaven på tillit, kontroll og mistillit. I tillegg vil redegjøre for Bentzens fem hindringer som kan oppstå ved
implementeringen av tillitsreformen.
Studiet viser en sammenfallende forståelse for begrepet tillit hos lederne og lærerne, hvorimot begrepet
tillitsbasert styring og ledelse var ukjent for lærerne. Dette kjennetegner Bentzen som en strukturell
barriere. Videre viser studiet at implementering av ny styringsform har ført til redusert detaljstyring, i form av
kontroll og rapporteringskrav. En gjennomgang av funnene viser at det eksisterer
kommunikasjonsutfordringer i skolene. Årsaken er at det foregår enveiskommunikasjon, og lite initiativ fra
ledelsen. Lærerne opplevde stor mangel for kompetansepåfyll, gjennom kurs eller annen opplæring, etter
at tillitsreformen ble implementert. Lederne forsvarer dette med at de arbeider med kunnskapsutvikling
internt på skolen, enn å fly rundt på kurs.
Det er nevneverdig å trekke frem at punkter som kjennetegner tillitsbasert styring og ledelse i byrådssak
1055/17, var gjenkjennelig i noen grad på skolene. Imidlertid viser studiet at Osloskolen i bydel Alna møter
flere av hindringene som Bentzen identifiserer. Byrådssak 1055/17 blir omtalt som et generelt dokument for
tillitsreformen. Oslo kommune vil dermed ha stor nytte av å utarbeide detaljerte retningslinjer i samarbeid
med skoleledere og lærere, for best implementering av tillitsbasert styring og ledelse i Osloskolene. | en |