Etablering av begreper og kategoriserings-ferdigheter hos barn med forsinket språkutvikling
Abstract
Kommunikasjonsferdigheter er viktig for å kunne delta aktivt i sosial interaksjon. For personer med forsinket språkutvikling, deriblant autismespekterforstyrrelse (ASF), er det viktig å starte tidlig med etablering av kommunikasjonsferdigheter. Innenfor ulike fagfelt eksisterer ulike forståelsesrammer og ulike tilnærminger ved mangelfull eller forsinket utvikling av kommunikasjonsferdigheter. Prosedyrene har som hensikt å etablere ferdigheter for å redusere «gapet» til barnets alderstrinn. Artikkel 1 er en teoretisk artikkel hvor to opplæringsprosedyrer sammenlignes. Det er flere studier innen anvendt atferdsanalyse som har vist at prompting-prosedyrer har hatt god effekt ved etablering av verbale operanter som intraverbaler. Prompting-prosedyrer sammenlignes med systematisk begrepsundervisning, som bygger på Nyborg pedagogikk. Artikkelen beskriver prosedyrenes ulike forklaringer av atferd, ulike teorigrunnlag, resultater, samt prosedyrenes fordeler og ulemper. Avslutningsvis påpekes utfordringer ved operasjonalisering av begreper, og viktigheten av registrering av atferd og effektive prosedyrer.
Artikkel 2 er en single-subjekt studie hvor effekten av lyttertrening for emergente intraverbale responser evalueres for ei jente på 8 år med ASF. Lyttertrening ble gjennomført med tre kategorier hvor hver kategori hadde tre medlemmer. Et multiple probe design ble benyttet. Resultatene viser at lyttertrening førte til delvis emergens av intraverbale responser. For det første settet ble det oppnådd 100 % mestring av emergente intraverbaler etter lyttertrening. Videre ble bidireksjonale emergente intraverbale responser testet for sett 1, hvor 100% mestring ble oppnådd. Ved sett 2 og 3 ble tacttrening igangsatt grunnet manglende effekt av emergente intraverbaler ved lyttertrening. Resultatene etter tacttrening viste begrenset grad av mestring for emergente intraverbaler.
Description
Master i læring i komplekse systemer