Nyhetstitler som lokkemidler: Hvordan VG, Dagbladet og NRK bruker nettfronten for å vinne digitale lesere
Abstract
Denne nærstudien viser at det finnes fem typer fronttitler i NRKs, VGs og Dagbladets nyhetsjournalistikk: den generiske, den lokkende, den antydende, den reaksjonsorienterte og den dramatiske tittelen. Det tilsvarer fem ulike retoriske handlinger for å få leseren til å klikke seg inn. Leserne av den vanlige nyhetsjournalistikken lokkes ofte inn i sakene på en mer subtil måte enn ved de klassiske tabloide «SLIK blir DU rik»-titlene.
At riksmediene tar i bruk de samme retoriske grepene på fronten, kan også være et viktig innspill i debatten om hvorvidt NRK er blitt for lik VG. Medietilsynet tilbakeviste denne kritikken ved å vise at NRK ikke ligner de kommersielle mediene i stoff- og kildetilfang. Men NRK ligner VG i uttrykket og er ofte tabloide i sin stil, og det aspektet bør også med i diskusjonen av om NRK representerer en truende konkurrent eller ikke.
Gjennom retorisk analyse og intervju med NRK, VG og Dagbladets frontsjefer, viser denne studien at det finnes et retorisk rom på nettfronten som hverken fanges opp i Vær varsom-plakaten eller i den ofte så kvantitative forskningen. Mer nyanserte begreper bør være nyttige for en diskusjon om hva som er en god, en dårlig og en etisk betenkelig måte å vinkle en nettnyhet på.
Description
Master i journalistikk