Profesjon, profesjonalitet og emosjoner: Om konsekvenser av følelser for sosialarbeiderens yrkesutøvelse i NAV
Abstract
The aim of this thesis is, by focusing on emotions in social work, to create greater understanding and
working terms for the social workers’ professional practice.
The thesis research question concerns profession, professionality and emotions in a NAV context
(Norwegian Labour and Welfare Administration). With this in mind, I have interviewed seven social
workers, employees in three different NAV offices in Eastern Norway. I chose a qualitative research
method as I wanted to capture the social workers’ experience of their working day, and the emotions that
arise in their work setting.
I have mainly drawn upon Max Weber’s (2000) understanding of power and bureaucracy, Sverre
Lysgaard’s (2001) theory of the worker collective, and Arlie Hochschild’s theory on emotional labour to
form a comprehensive understanding of both the structural and human relations within NAV that affect
social workers emotionally.
The analysis shows that social workers professional practice within NAV contains large amounts of
emotionally laden efforts and challenges to their work ethical foundation. Social workers are humans with
emotions. A key part of this thesis is to bring to the fore how substantial the social workers experience of
demands and expectations are in their role as NAV-advisors, and how often they must suppress their
emotions.
In most situations the social workers manage to suppress their emotions and keep a ‘professional mask’,
both regarding their employer and users. I find that the emotional labour they practice in this context
represents their biggest working challenge. They experience role conflict, role confusion and professional
sensitivity because of conflicting demands from their employer and users, but also because of high
demands and expectations they set for themselves Formålet med denne oppgaven er, gjennom å rette fokus mot emosjoner i sosialt arbeid, å skape større
forståelse og bedre vilkår for sosialarbeiderens yrkesutøvelse.
Oppgavens problemstilling handler om profesjon, profesjonalitet og emosjoner i en NAV-kontekst. På
bakgrunn av dette har jeg intervjuet sju sosialarbeidere, ansatte i tre ulike NAV-kontorer på Østlandet. Jeg
benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode da jeg var ute etter sosialarbeiderens egne opplevelser av sin
arbeidshverdag, og emosjoner som oppstår i den forbindelse.
Jeg har benyttet meg hovedsakelig av Max Webers (2000) forståelse av makt og byråkrati, Sverre
Lysgaards (2001) teori om arbeiderkollektivet og Arlie Hochschilds (1983) teori om emosjonelt arbeid for å
danne en helhetlig forståelse av de strukturelle forhold og medmenneskelige relasjoner innen NAV som
berører sosialarbeidere følelsesmessig.
Analysen viser at sosialarbeidere utøver mye emosjonelt arbeid i jobbsammenheng, samt at deres
yrkesetiske grunnlag blir utfordret i NAV. Sosialarbeidere er mennesker med følelser. En betydelig del av
denne oppgaven er å få fram hvor store krav og forventninger sosialarbeidere opplever i sin stilling som
NAV-veiledere, og hvor ofte de må undertrykke sine følelser.
I de fleste tilfeller klarer sosialarbeidere å undertrykke sine følelser og beholde en «profesjonell maske»
både i forhold til arbeidsgiver og brukere. Det er derimot det emosjonelle arbeide de utøver i denne
sammenheng jeg finner som deres største utfordring i arbeidshverdagen. De opplever rollekonflikt,
rolleforvirring og profesjonell sensibilitet på grunn av motstridende krav fra arbeidsgiver og brukere, men
også på grunn av høye krav og forventninger som de stiller til seg selv.
Description
Master i sosialfag