Show simple item record

dc.contributor.advisorKunnikoff, June Oline
dc.contributor.advisorIdland, Helle Malmei
dc.contributor.authorHagland, Cecilie
dc.date.accessioned2020-10-26T12:29:51Z
dc.date.available2020-10-26T12:29:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9109
dc.descriptionMaster i estetiske fagen
dc.description.abstractOm lag halvparten av lærerne som underviser i Kunst og håndverk i grunnskolen mangler formell kompetanse i faget. For å få større innblikk i hvordan Kunst og håndverksfaget utøves i dagens situasjon, retter masterprosjektet søkelyset mot hvordan lærere med ulik grad av formell kompetanse planlegger undervisningen i Kunst og håndverk, samt deres uttalte holdninger til fagkompetanse. Følgende forskningsspørsmål ligger til grunn for undersøkelsen: Hvordan planlegges undervisning i Kunst og håndverk i grunnskolen av lærere med ulik grad av formell kompetanse? Hvordan belyser deres uttalelser holdninger til fagkompetanse? Undersøkelsen består av kvalitative intervjuer med lærere som underviser i grunnskolen. Utvalget består av fem informanter, og deres formelle kompetanse spenner fra 0-180 studiepoeng i Kunst og håndverk. I tråd med kritisk realisme søker masterprosjektet å avdekke underliggende årsaksmekanismer som kan ligge til grunn for informantenes uttalelser, og dette presenteres i fremleggingen av fem temaer for mulige årsaksforklaringer. Masterprosjektets praktisk-estetiske komponent utgjør en kommentar til den gjennomførte undersøkelsen. Bakgrunnen for valg av motiv og materialområder, samt en kort presentasjon av arbeidsprosessen legges frem.en
dc.description.abstractThe statistics show us that about half of the teachers who teach Art and Crafts in primary school lack formal competence in the subject. To gain a better knowledge of how Art and Crafts is practiced in the current situation, the master thesis looks into how teachers with a varying degree of formal competence are planning lessons in Art and Crafts, and their attitudes towards formal competence in the subject. The master thesis is built on the following research questions: How do teachers in primary school with a varying degree of formal competence plan their lessons in Art and Crafts? What does the teachers statements tell us about attitudes towards formal competence? The study contains qualitative interviews with teachers working in primary school. The selection of informants consists of five teachers with a varying degree of formal competence that ranges from 0-180 credits in Art and Crafts. With the scientific framework of critical realism, the master thesis aims to uncover the underlying causal mechanisms in the informants statements through the presentation of five themes for possible causal explanations. The practical-aesthetic component of the master thesis is a comment on the conducted study. The reasoning behind the choice of motifs and material areas, as well as a brief presentation of the work process is presented.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for estetiske fagen
dc.relation.ispartofseriesMEST;2020
dc.subjectUndervisningsplanleggingen
dc.subjectKunst og håndverken
dc.subjectFagkompetanseen
dc.subjectGrunnskolenen
dc.titleUndervisningsplanlegging i Kunst og håndverk: Blant lærere med ulik grad av formell kompetanseen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record