Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmtveit, Bibbi (hovedveileder)
dc.contributor.advisorMelkild, Nora (biveileder)
dc.contributor.authorNyberg, Rebecca
dc.date.accessioned2020-10-26T12:15:37Z
dc.date.available2020-10-26T12:15:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9106
dc.descriptionMaster i estetiske fagen
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen ser på i hvilken grad det undervises i maleri, og eventuelt hvordan og hvorfor det gjøres, i det studieforbedrende utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur (KDA) i den videregående skole. Med kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted og semistrukturert intervju som metode forsøker denne avhandlingen å besvare følgende problemstilling: Med utgangspunkt i et utvalg lærere i det studieforberedende utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur:Hvordan verdsettes undervisning i maleri, og hvilke årsaksforklaringer kan ligge til grunn for lærernes utsagn? Overordnet fagdidaktisk perspektiv går ut på å undersøke hva maleriet er i dagens undervisning, og å drøfte hvorfor det kan eller bør være en del av undervisningen i utdanningsprogrammet KDA. Avhandlingens teorigrunnlag gir et kort tilbakeblikk på tidligere læreplaner, hvor jeg prøver å se i hvilken grad maleriet er blitt vektlagt i læreplanene for det som utgjør KDA i dag. Samt hvilken vektlegging maleriet vil kunne få i læreplanen som trer i kraft høsten 2020. Gjennom intervju med et utvalg lærere undersøkes det i hvilken grad maleriet vektlegges i dagens undervisning. Ved å benytte to drøftingsperspektiv: Strukturperspektivet – ytre påvirkning og rammefaktorer og Aktørperspektivet – lærernes holdninger og fagdidaktiske vurderinger, drøftes informantenes (læreres) uttalelser, mulige årsaksforklaringer og hvorvidt maleriet har en verdi og relevans for dagens undervisning. Undersøkelsen som ble gjennomført viser at lærerne underviser noe i maleri. Maleriets overføringsverdi blir også tatt opp i drøftingen, med utgangspunkt i informantenes uttalelser. Praktisk arbeid med maleri kan danne grunnlag for progresjon, dybdelæring og mestringsfølelse blant elevene. Maleri defineres på forhånd som kunst, på grunn av dens lange tradisjon med å være nettopp det. Ved å ikke alene anse maleriet som kunst, kan det sees på som et verktøy for å tilegne seg ferdigheter og kunnskap. Det kan føre til at arbeid med maleri får økt relevans og det kan være lettere å argumentere for at maleri bør ha en plass i undervisningen. Det praktisk-estetiske arbeidet fungerer som en kommentar til den teoretiske delen av masteravhandlingen. Med utgangspunkt i informantenes uttalelser om maleri, illustreres det hvordan et maleri skapes, fra skisse til maleri, med tilførsel av farge. Med andre ord er farge og fravær av farge en ytterligere avgrensning av det praktisk-estetiske arbeidet. Hensikten er å vise relevansen av maleri, og noen muligheter farge kan gi i arbeid med maleri.en
dc.description.abstractThis master’s thesis looks at the extent to which painting is taught, and possibly how and why it is done, in the General studies in the education programme Art, design and architecture (ADA) in the upper secondary school. With critical realism as a scientific theoretical foundation and a semi-structured interview as a method, this thesis attempts to answer the following problem statement: Based on a selection of teachers in the General studies in the education programme Art, design and architecture: How is teaching in painting valued, and what causal explanations can be the basis for teachers’ statement? The overall didactic (Art and design education) perspective is to examine what painting is in todays’ teaching, and to discuss why it can or should be part of the education programme ADA. The theory of this thesis provides a brief look at previous curricula, where I try to see the extent to which painting has been emphasised in the curricula for what constitutes ADA today. As well as what emphasis the painting will receive in the curriculum which will take effect in the fall of 2020. Through a selection of teachers, it is examined what extent painting is emphasized in today’s teaching. Using two discussion perspectives: The Structural Perspective – external influence and framework factors and The Actor Perspective – teachers’ attitudes and didactic assessments, the informants’ (the teachers’) statements, possible causal explanations, and whether the painting has relevance and value in todays’ teaching are discussed. The survey conducted shows that painting is part of the teachers’ teaching. The transfer value of painting is also included in the discussion, based on the informants’ statements. Practical work on painting can form the basis for progression, depth learning and mastery among students. Painting is defined in advanced as art, because of its long tradition of being just that. If painting is not only seen as art, but as a skill subject and a tool for acquiring skills and knowledge. This can increase the relevance of work whit painting and it can be easier to argue that painting should have a part of the teaching. The practical-aesthetic work serves as commentary on the theoretical part of the master’s thesis. Based on the informants’ statement about painting, it is illustrated how a painting is created, from sketch to painting, whit the addition of colour. In other words, colour and absence of colour is a further delimitation of the practical-aesthetic work. The purpose is to show the relevance of painting, and some opportunities colour can provide whit painting.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for estetiske fagen
dc.relation.ispartofseriesMEST;2020
dc.subjectKunst, design og arkitekturen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectMalerien
dc.subjectRelevansen
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectVerdsettelseen
dc.titleMaleri – Relevans og verdsettelse av maleri i utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur i den videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel