Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvellestad, Randi Veiteberg
dc.contributor.advisorGarberg, Marit
dc.contributor.authorBredesen, Kristin, E.
dc.date.accessioned2020-10-20T08:31:07Z
dc.date.available2020-10-20T08:31:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9074
dc.descriptionMaster i estetiske fagen
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen omhandler temaet plantefarging og maskinstrikking. Den er basert på å utvikle kunnskap og innarbeide ny kunnskap gjennom praktisk skapende arbeid. Det å skape og arbeide med hendene har alltid vært noe som har ligget mitt hjerte nært, det har både gitt mestringsfølelse og en meditativ følelse. Siden jeg hele mitt liv har vært opptatt av tekstil og selv kjent på kroppen hvor tilfredsstillende det er å jobbe med hendene og skape produkter, ville jeg dykke ned i et fagfelt som kunne brukes i undervisningssammenheng, og målet må være å få elevene til å kjenne på den samme skapergleden. Derfor har jeg endt opp med følgende problemstilling: Hvordan skape samspill mellom plantefarging og maskinstrikking for deretter å overføre erfaringer og kunnskaper til undervisning? Samspill er et av de ordene som blir vektlagt i problemstillingen. Jeg har kombinert to tekstile håndverksteknikker, plantefarging og maskinstrikk gjennom en systematisk utførelse av hvordan de danner et samspill. Cases som har vært med på å holde forskingsprosessen i gang har gitt en ny energi og driv til å fortsette. Jo mer praktiske jeg jobbet, desto mer ble jeg drevet av det å forske videre og reflektere over det jeg hadde gjort. Gjennom visuell metodebruk har foto og video blitt benyttet til å dokumentere underveis i prosessen. I tillegg benyttes research by design og reflexive methodology. Gjennom mitt vitenskapelige ståsted, hermeneutikk, ser jeg på hvordan den hermeneutiske spiralen har utviklet seg. Hver av prøvene fra undersøkelsen er delt inn i hver sin fase. Drøftingen og refleksjonene av empirien i denne masteravhandlingen, bygger på opplevelser og er erfaringer som er gjort i løpet av undersøkelsen. Resultatene og erfaringen drøftes opp mot teoretikere som Schön, Molander, Sennett og Tesfaye. Intensjonen med denne masteravhandlingen er å rette fokuset mot hvordan man utvikler og innarbeider seg ny kunnskap. Avslutningsvis kommer jeg inn på hvordan jeg kan benytte den kunnskapen jeg har utviklet i undervisning. Plantefarging og maskinstrikking kan brukes i undervisningen både i grunnskolen og i videregående opplæring. Elevene følger en prosess fra et ufarga ullgarn, via fargebehandling og til et maskinstrikket produkt. Kunnskap utvikles underveis, og elevene får både teoretisk og praktisk kunnskap om to tradisjonsrike, tekstile håndverksteknikkeren
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for estetiske fagen
dc.relation.ispartofseriesMEST;2020
dc.subjectPlantefargingen
dc.subjectMaskinstrikken
dc.subjectSamspillen
dc.subjectKunnskapen
dc.subjectHåndverksteknikkeren
dc.subjectTekstileren
dc.titleSamspill mellom plantefarging og maskinstrikk: Utvikling av kunnskap i to tekstilehåndverksteknikkeren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel