Organisering og interaksjon i team som ivaretar døgnkontinuerlig omsorg til hjemmeboende
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Sæterstrand, T.M. (2020). Organisering og interaksjon i team som ivaretar døgnkontinuerlig omsorg til hjemmeboende. Geriatrisk sykepleie,(01), 6-12Abstract
Introduksjon: Målet med studien var å beskrive organiseringen og interaksjonen mellom helsepersonellet i hjemmetjenestens team når de skal ivareta døgnkontinuerlig omsorg. Metode: Teamene ble observert under rapporter og møter. Etter observasjonene ble det gjennomført uformelle samtaler. Data ble analysert ved å anvende kvalitativ innholdsanalyse. Resultat: Tre kategorier ble utviklet under analyseprosessen: Vurdering av pasientsituasjoner, Samarbeid i og mellom teamene, og sosial støtte. Konklusjon: Teamene fremstod som dynamiske i forhold til hvordan de kunne samarbeide for å ivareta pasientenes behov for døgnkontinuerlig omsorg. Samarbeidet i og mellom teamene var viktig, men innebar noen utfordringer i det daglige arbeidet med hensyn til kontinuitet. Tid til sosial støtte er en styrke for de ansatte i teamene. The aim of this study was to describe the interaction and organization between health personnel of teams in home care when caring for patients. Methods: The teams was observed during reports and meetings. After the observation, there were informal dialogues with the health personnel. Data were analyzed using qualitative content analysis. Results: Three categories emerged for the analysis: Review of the patient situations, Cooperation in and between teams, Social support. Conclusion: The teams acted dynamic to consider the patients situations. Cooperation in the teams and between the teams was important, but represented a challenge in the daily work when it comes to continuity. Time for social support by the teams strengthen the health personnel.