Performance Feedback og medarbeidersamtalen: En litteraturgjennomgang og empirisk studie
Abstract
Performance feedback er en sentral del i Organizational Behavior Management. I organisasjoner blir feedback intervensjoner ofte implementert i et forsøk på å forbedre ansattes atferd. Det er en relativ enkel og kostnadseffektiv metode. En måte å levere feedback på i organisasjoner er gjennom medarbeidersamtalen. Denne masteroppgaven består av to artikler. Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang hvor jeg gjennomgår tidligere forskning på feedback for å kartlegge ulike former for feedback effekt og dens påvirkning på ansattes effektivitet. Totalt 18 relevante studier ble identifisert gjennom et systematisk litteratursøk.
Artikkel 2 beskriver en empirisk studie hvor formålet var å se på hva slags feedback bedrifter bruker i sine medarbeidersamtaler og om dette stemmer overens med hva som foreligger av forskning på temaet. Jeg gjennomgikk medarbeidersamtalemaler fra ulike organisasjoner ved hjelp av en egenutviklet sjekkliste. Fokuset her var hvorvidt malene inneholder informasjon om prestasjoner som mottaker kan kontrollere, og om feedback som blir levert er individualisert, spesifikk og har fokus på forbedring. Sammen er disse to perspektivene relevante, både for organisasjoner, ledere og medarbeideren, da de viser hvor viktig feedback er for et individs prestasjoner og hvor fokuset bør ligge når man skal anvende feedback i medarbeidersamtaler. Performance Feedback is a key part of Organizational Behavior Management. In organizations, feedback interventions are often implemented in an effort to improve the behavior of employees. It is a relatively easy and cost-effective method to use. One way to provide feedback in an organizational setting is through the employee appraisal interview. This master´s thesis includes two articles. Article 1 is a literature review with the purpose to look at what exist of research on the subject of feedback, to identify different forms of feedback effects and their impact on the employee’s effectiveness. A total of 18 relevant studies were identified through a systematic literature search.
Article 2 describes an empirical study with the purpose to look at what kind of feedback is used in company’s appraisal interviews and whether this corresponds to what exists in research on the topic. I reviewed employee appraisal templates, from different organizations, using a self-developed checklist. I focused on whether the templates contained information about performances that the recipient can control, and whether the feedback is individualized, specific and has focus on improvement. These two articles are relevant, for organizations, managers and employee, as they show how important feedback is for an individual’s performance and where the focus should be when applying feedback in employee appraisal interviews.
Description
Master i læring i komplekse systemer