Økt mestring hos pasienter med kronisk lungesykdom under et tverrfaglig lungerehabiliteringsopphold: Perspektiver fra helsepersonell og pasienter
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8842Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Tverrfaglig lungerehabilitering bidrar til at pasienter med kols opplever økt mestring og forbedret livskvalitet. Likevel er det begrenset forskning på hvordan og hvorfor tverrfaglig lungerehabilitering faktisk bidrar til at pasientene kan mestre sin hverdag.
Hensikt: I forskningsartikkelen var hensikten å undersøke helsepersonell sine erfaringer med å jobbe tverrfaglig for å fremme mestring hos kolspasienter innlagt til tverrfaglig lungerehabilitering. Hensikten med refleksjonsoppgaven var å reflektere rundt fokusgruppeintervjuer med hovedvekt på rollen som moderator, intervjuenes gruppedynamikk og å gjennomføre masterarbeidet med en medstudent.
Teoretisk forankring: Forskningsartikkelen benytter seg av teori om mestringstro. Refleksjonsoppgaven baserer seg på relevant litteratur og forskning knyttet til fokusgruppeintervju som metode.
Metode: Det empiriske arbeidet i studien benytter kvalitativ metode, med fokusgruppeintervjuer. Refleksjonsoppgaven baserer seg på relevante søk på aktuell litteratur og forskning.
Resultater: Fra datamaterialet kom det frem seks temaer. Disse var: viktigheten av å kjenne hverandre, pasientene som resurser, samarbeide for å se hele bildet, gi trygghet, motivasjon og kunnskap, utfordringer ved tverrfaglig samarbeid og forberede pasienter mot hjemkomst. Refleksjonsoppgaven viser blant annet at gruppedynamikk og moderatorrollen kan påvirke datamaterialet.
Konklusjon: Lungerehabilitering med en tverrfaglig tilnærming trengs for å se hele bildet og for å videre bidra til at kolspasienter opplever økt mestring. Begrenset tid kan derimot begrense dette. Refleksjonsoppgaven har ført til økt bevissthet knyttet til gjennomføring av fokusgruppeintervjuer, samt at studentsamarbeidet kan ha hatt påvirkning på datamaterialet.
Beskrivelse
Master i empowerment og helsefremmende arbeid