Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBryn, Ida
dc.contributor.advisorBonsted, Anette
dc.contributor.advisorUrdahl, Guro
dc.contributor.authorGoplen, Simen
dc.date.accessioned2020-05-29T05:54:56Z
dc.date.available2020-05-29T05:54:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8664
dc.descriptionMaster i energi og miljø i byggen
dc.description.abstractVed DTU i Danmark har man designet forsknings- og undervisningslaboratorier for organisk kjemi med en høyere takhøyde, for å kunne introdusere maksimale luftmengder. I Norge setter man normalt begrensninger på luftmengdene, for å få introdusert tilførselsluft uten at det oppstår trekk i laboratoriet og at luftstrømmen inn i avtrekksskapet ikke forstyrres. Målet med oppgaven er å anbefale hvilken ventilasjonsteknisk løsning som er den mest egnede for både forsknings- og undervisningslaboratorier. Resultatene viser at ved å benytte tekstilkanaler kan man tilføre maksimale luftmengder i laboratorier med "normal høyde" uten at det oppstår for høye lufthastigheter ved avtrekksskapene. Dette er et viktig funn, som viser at det ikke er nødvendig med en høyere takhøyde, som er tilfelle ved DTU. Den beste ventilasjonstekniske løsningen for forsknings- og undervisningslaboratoriet er derfor å benytte tekstilkanaler. Laboratoriene kan bygges uten økt romhøyde, som er forutsatt ved Nytt Livsvitenskapsbygg. Avtrekksskapene kan ha en lufthastighet gjennom lukeåpningen på 0,50 m/s og 100 % samtidigheten
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for bygg- og energiteknikken
dc.relation.ispartofseriesMAEN;2018
dc.subjectBeskyttelsesventilasjonen
dc.subjectVentilasjonen
dc.subjectCFDen
dc.subjectComputational fluid dynamicsen
dc.subjectLCCen
dc.subjectLivssykluskostnaderen
dc.titleVentilasjonsteknisk løsning for forsknings- og undervisningslaboratorier for organisk kjemien
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel