• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellom skjønn og forskningsbasert kunnskap: En kvalitativ studie om ergoterapeuters tilnærminger i rehabilitering med personer med apraksi

Berg, Elisabeth
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
500_43400842_5_mareh2019.pdf (1.520Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8536
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering [58]
Abstract
Bakgrunn: Apraksi er en hyppig kognitiv forekomst etter hjerneslag som påvirker evnen til å utføre

grunnleggende aktiviteter i dagliglivet. Forskningen på behandling og prognose er begrenset.

Ergoterapeuter er de som oftest er involvert i rehabilitering ved apraksi, men intervensjoner for praksis er

lite belyst.

Hensikt: Målet med denne studien er å få økt kunnskap om ergoterapeuter erfaringer, resonneringer og

tilnærminger i behandling med apraksipasienter.

Metode: Studien har et kvalitativ design, med bruk av semistrukturerte intervjuer og en tematisk analytisk

tilnærming.

Resultat og konklusjon: Studien viser at ergoterapeuter primært baserer egen fagutøvelse i behandling av

apraksi basert på klinisk erfaring og resonnering, i tillegg til at pasientenes preferanser, ressurser og behov

er sterkt avgjørende for valg av tilnærming. Ergoterapeutene i studien anvender ulike tilnærminger i

behandling av apraksi basert på helbredende- og kompenserende metoder for å øke selvstendighet og

delaktighet i hverdagslige aktiviteter. Terapeutisk guiding, demonstrasjon, muntlig instruksjon, eliminering

av språk, bruk av sjekklister i form av ord eller bilder og bruk av prinsipper fra feilfri lærings metoden, er

blant metodene ergoterapeutene anvender i behandling av apraksi.
 
Background: Apraxia is a common occurrence after a stroke. It affects the cognitive ability to complete

basic everyday activities. The existing research on treatment and prognosis is limited. Occupational

therapists are the ones who, for the most part, are involved in the rehabilitation regarding patients with

apraxia, but interventions for practice is sparsely illuminated.

Purpose: The aim of this study is to increase the knowledge about the occupational therapists’

experiences, reasonings and approaches in treatment of patients with apraxia.

Method: This study has a qualitative design. It uses semi-structured interviews and a thematic analytical

approach.

Results and conclusion: This study shows that occupational therapists primarily base their own

professional practice in treatment of apraxia based on clinical experience and reasoning. The study also

shows that the patient’s preferences, resources and needs are also very decisive when it comes to

selecting an approach. The occupational therapists in the study implement different approaches to the

treatment of apraxia based on remediale and adaptive functional approaches to increase independency

and involvement in everyday activities. Therapeutic guiding, demonstration, oral instruction, elimination of

language, use of checklists in form of words or pictures, and the use of principles from the errorless

learning method, is amongst the methods that occupational therapists use in the treatment of apraxia.
 
Description
Master i rehabilitering og habilitering
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for fysioterapi
Series
MAREH;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit