dc.contributor.advisor | Bekken, Wenche | |
dc.contributor.author | Helseth, Ellen Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2020-02-05T13:22:38Z | |
dc.date.available | 2020-02-05T13:22:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8072 | |
dc.description | Master i psykisk helsearbeid | en |
dc.description.abstract | Jeg har i denne studien gjennomført åtte kvalitative semistrukturerte intervjuer med sosionomer om deres
erfaringer med arbeid i spesialisthelsetjenesten innenfor psykisk helsevern. Jeg har deretter foretatt en
tematisk analyse av materialet. Sosionomene gjør en viktig jobb med å hjelpe pasienter i deres kontekst,
med ting som er vanskelige i livet utover psykisk lidelse, og som står i veien for bedring. De jobber ut fra en
bred kunnskapsbase, som består av både vitenskapelig kunnskap og praksisbasert erfaringskunnskap.
Likevel oppnår de ikke anerkjennelse for sitt faglige perspektiv. Sosionomene erfarer at deres rolle er lite
forstått og vanskelig å artikulere overfor pasienter og andre faggrupper. Deres rolle framstår som utydelig,
og de opplever lav status i spesiaisthelsetjenesten. Dette kan ha en sammenheng med at de jobber
innenfor et system som er preget av sterke profesjoner med tradisjon for vitenskapelig basert
spesialistkunnskap uttrykt i et ekspertspråk. Forskning som kan belyse kunnskapsgrunnlaget og bidra til
utvikling av begreper som oppleves treffende for profesjonsutøverne, kan tydeliggjøre sosial arbeid som
fag, og ved det øke fagets anerkjennelse. Sosionomer jobber ofte alene som sosialfaglig profesjon i
spesialisthelsetjenesten innenfor psykisk helsevern. Det er å anbefale å skape faglige fellesskap på tvers
av avdelinger, der refleksiv veiledning, gjerne knyttet opp mot vitenskapelig teori, kan bidra til at
sosionomene kan tydeliggjøre og artikulere eget kunnskapsgrunnlag. | en |
dc.description.abstract | In this study, I have conducted eight qualitative semi-structured interviews with social workers about their
experiences with working in the specialist mental health care system. I have performed a thematic analysis
of the material. The social workers do an important job in helping patients in their context with things that
are difficult in life apart from mental health problems, problems that may stand in the way of recovery. They
perform their work based on a broad knowledgebase, consisting of both research-based knowledge and
knowledge based on practical experience. Still, they do not gain recognition for their professional
perspective. The social workers experience that their role is poorly understood and difficult to articulate to
patients and other professionals in the field. Their role appear indistinct and they experience low status in
the specialist mental health care system. A reason for this can be that they are working in a system that is
characterized by strong professions based on a tradition of evidence-based specialist-knowledge, often
expressed in expert-language. Research which can enlighten the knowledgebase of social work and
develop concepts that the professionals can relate to, can contribute to clarify social work and by that
strengthen the recognition of the profession. Social workers often work alone with other professions within
the specialist mental health care system, and I recommend that they form arenas for professional
communities across departments. Reflexive supervision connected with research-based knowledge can
contribute to help social workers clarify and articulate their own knowledgebase. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801 | en |
dc.subject | Sosialt arbeid | en |
dc.subject | Psykisk helse | en |
dc.subject | Psykisk helsevern | en |
dc.title | Sosionomers erfaringer med arbeid i spesialisthelsetjenesten innenfor psykisk helsevern | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |